torsdag 5 mars 2009

Fixelifix

I förrigår berättade jag att jag höll på och fixa med en grej. Den grejen visade jag igår. Idag ska jag visa er hur jag tänkt förvara mitt praktiska "fönsterlock".

Jag vill bara förtydliga lite först..... Fönstret vätter inte mot en gata där det springer folk hela tiden. Det är väldigt lugnt på vårt område. Det som är otäckt nattetid är att träden utanför uppe i backen rör sig i vinden och kastar skuggor mot fönstret och vaknar man på natten och tittar åt det hållet är det väldigt otäckt. Dessutom stiger solen upp just där och det är inte behagligt att vakna med en fet solstråle mitt i plåten. Visst är det mysigt med sol i plåt, men inte när man sover.

Mitt praktiska lock används endast nattetid. På morgonen tar jag tag i handtaget och lyfter bort det från fönstret, och på kvällen gör jag tvärtom. Eftersom locket sätts i och ur två gånger per dygn behöver det en plats dagtid där det inte är i vägen och som gärna är i närheten.

Den bästa platsen jag kunde komma på var i vårt dressingroom. Det ligger i anslutning till vårt sovrum som i sin tur är vid hallen där det runda fönstret finns.



För att kunna komma åt fönsterlocket på ett smidigt sätt passade det bra att ha det precis vid dörröppningen av dressingroomet.

Jag satte upp en tavellist från IKEA en bit ovanför golvlisten för att locket ska stå stadigt och inte glida ut på golvet och för att jag ska kunna komma åt att dammsuga inunder.



Fiffigt va! Det stör inte alls där, och det är till och med trevligt att titta på:)



Vi har en skjutdörr in hit så det står verkligen inte i vägen på något sätt.



Här är pallen på den motsatta sidan som jag klätt in med samma tyg. Snyyyygt!

.
Hursom..... när jag ändå var i farten satte jag upp en tavellist ovanför också. Tänkte att det skulle bli lite enhetligt och fint. Tidigare hade jag bara några ensamma krokar på väggen som jag använde till mina halsband..... som jag för övrigt sällan använder:)
.

.
Undertill på själva tavellisten borrade jag upp tre jättefiffiga krokar. De är snurrbara! Bara å snurra fram sig ett halsband liksom.
.
.
Bokstäverna på listen köpte jag idag av en slump då jag skulle in en sväng på apoteket. Inte för att de säljs på just apoteket men jämte fanns en gullig pyssel och pryl butik som jag bara var tvungen att kolla in:)
.
Det blev alltså mer än koll i butiken!
.
Vill man bli fin, får man lida pin.... men jag valde bara FIN.
..
.
Jag inser nu att jag i ett huj även kom ett steg närmare till att få helt färdigt i dressingroomet.
.
Nu fattas bara det där trädet där i hörnet framför fönstrena. Ludde har varit och kollat in det i möbelbutiken och han konstaterade att han minsann kan snickra ihop ett själv till mig.
.
Jag måste tyvärr vänta till våren... men det gör jag så gärna;-)
.
Trots att jag är så trött nuförtiden så tycker jag att det GER mer än TAR att gå här hemma och småpyssla och småfnula på dessa små värdsliga ting.
.
Tack för alla era omtänksamma kommentarer och mail som uppmuntrar och piggar upp mig enormt. Tack även till alla era tips.
.
Jag äter apelsiner hela tiden och JAG SKA GÅ TILL DOKTORN!

24 kommentarer:

Vimsingen sa...

Kuö med tavellisten! Det blev kanon.

Anonym sa...

Nämen nu imponerar du, IGEN! Du är ju för himla fiffig du;) Det där blev ju som en läcker dekoration där på väggen och hyllan ovanför var ju superFIN med bokstäverna och de supersmart krokarna!! Var har du hittat dem? För övrigt är ju ert dressingroom bara så sjukt snyggt och vi har ju samma PAX inredning som ni, men i ek och nu känner jag ju bara: VITT! Jag vill ha VITT!!

Bra gjort Margut!
Kram Ma..Mal... jag kör på Malvis;)

Helena sa...

Apropå det där trädet står dom i mängder (nåja, jag såg två svarta och två vita men gick inte så långt in) på vårt kontor i Sundsvall. Sist jag var upp funderade jag på att ta ett under armen och knalla ut, undrar om någon skulle märka... I och för sig måste jag gå förbi vakten och trädet är ju inte direkt lätt att gömma i väskan och på tåget hem skulle det nog funderas men kanske... ;)

Anonym sa...

Det märks att du går hemmma och njuter och hittar på finurliga grejer så att du ska få det bra.Du är jätteduktig på det.Jag är verkligen imponerad av din påhittighet.Det blev kanonbra.
Skönt och höra att du ska gå till doktorn och kolla dig.Ta nu hand om dig.
Många varma kramar Helena

Favoriterna sa...

Åh, du gör så mycket fint. Och ditt dressingroom ser helt underbart ut.
De där krokarna under tavellisterna var ju hur fiffigt som helst. Du kan du!!!
Och det är verkligen såååååå roligt att du bloggar på igen. Hoppas bara tröttheten försvinner snart.
Kramisar från Jessica

Anonym sa...

gud vad jag e avis på ditt dressingroom! :D

Paulina sa...

Vad gullig du är. Tack så mycket för de uppmuntrande orden :)

Jag måste säga att jag är imponerad över din uppfinningsrikedom och att även kunna göra det i praktiken

Kram Paulina

Tinnar och torn sa...

Du e dutti du vännen...jag SA ju att det går att snajsa ihop ett sånt träd själv ;o) Kommer bli skitsnyggt, det är jag säker på! Kraaaaaam heashma

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Braaaaa, att du ska gå till doktorn! Och snyyyyyyggt upphäng:-)

Kraaaaaaam

Tinnar och torn sa...

Hojt igen trötter! Såg din kommentar först nu. Jo 80/65 är ganska lågt faktiskt men det är inte därför du är trött. Det enda kan vara att du lättare får blodtrycksfall när du reser dig hastigt eller så. Jag är med lågtryckare så jag får ta det lite lugnt när jag ska upp på morgonen så jag inte dimper i backen. Men vem har tagit det trycket? Hade du vilat innan? Sånt spelar ju in. Nä, jag tycker du ska kolla sköldkörteln ffa och även järnvärdet osv för att se så du inte behöver något tillskott av något. Gör en hälsoundersökning. Det är säkret ingen fara men det är ju onödigt att gå runt och vara trött helt i onödan. Puss på dej//saysa

Från koja till slott sa...

Gud vad fint det blev, en helt perfekt lösning ju! Att det dessutom passar med pallen var ju en bonus! hihi! Pricken över i:et var helt klart tavellisten med krokar, en idé som jag kanske snor när jag ska inreda mitt! =)

Kram på dig!

Familjen Eriksson sa...

Jag har inte övergivit dig, lovar!
Men det är lågsäsong i bloggandet just nu och jag har ingen ork att kommentera någonstans. Även om jag läser allt...

Mystiskt egentligen för i livet i övrigt känner jag mig superenergisk. Men man kanske inte kan vara "på" på alla ställen samtidigt.

Nästa vecka är jag i Karlstad måndag till torsdag så då blir det väl inte ens bloggläsande. Då blir det mer nedbrytning av min lever (om du förstår... ;))

Du har ju varit superhändig i dagarna. Det är minsann inte bara Ludde som vet hur man använder verktygen. Det blev så snyggt med "locket" och pallen tillsammans.

Om Falun och Balrog vinner sina "kvartar" möts vi i semi, väl??? Tänker jag rätt nu? Det kanske syns på hemsidan.

Ja ja, nu måste jag jobba!

KRAM!!
(snesubba - det var inte snällt sagt.)

Anonym sa...

Hej!

Jag måste bara börja med att säga
- Ni har ett fantastiskt fint hus!!
Precis i min smak, men jag hade inte fått till det så fint som du. Sen måste jag säga att du har en snäll, händig och omtänksam man också. Nu till min frågor.
Var köpte du krokarna som kan snurra? Vad är det för märke på bokstäverna, eller vilken affär köpte du dem i? Vad kostar kalaset?
Måste säga att jag går också och längtar efter ett träd. Vill också ha ett. Tyvärr säger min gubbe att vill jag ha ett får jag såga själv! Ja, ja, man kan väl inte få allt gissar jag. Han är fantastisk på mycket annat.
Hälsningar
Mia

Ina sa...

Asså.. du e ju bara för finurlig... å så fint det blir ... Du e änna för fiffig - kan du komma hem till mig och fifffa till det lite?

Bra att du skall till läkaren - hoppas du har bättre än jag har.. min sa till mig att jag skulle söka en mer kompetent läkare... jag det lyfte ju förtroendet för läkarkåren några snäpp *not*...

Ta det lugnt och bara ta hand om dig...

kramisar Ina fina.....

Anonym sa...

Fiffigt med tavellisterna. Vad snyggt ditt/ert dressingroom är! Är också lie sugen på ett träd men tyckte väl att det kanske var lite dyrt. Gubben min har halvlovat att fixat ett så vi får väl se!


/Mia

Karlsebakken 37 sa...

Men shit pommes frites - nu har Lundinskan varit farten igen!! :) Du är så himla finurlig och kreativ, så smarta lösningar hade ju inte jag kommit på...! Tyckte iofs att det första fönsterlocket var skitsnyggt men det andra såg ju ännu mer proffsigt ut. Impad av att du skruvar och fixar dessutom, så långt har inte jag kommit riktigt ännu. Eller jo - kanske att jag skulle få till det men jag skulle bli så irriterad om det blev fel så jag sätter hellre Lars på saken, hehe...

Håller för övrigt helt med dig om det där med fönster och otäcka saker utanför som kan dyka upp. VI har ju konstaterat tidigare att vi är ganska lika med många saker och jag är EXAKT likadan som dig där. Måste sova med dörren öppen så att jag hör om någon kommer in - och har en rymningsväg - och jag hade aldrig pallat att kunna se rätt från sängen till fönstret. Hjärtinfarkt så snart något rörde sig där utanför...

Gott iaf att se att du njuter lite av tillvaron och har lite pyssellust. Och bloggar lite då och då. Det gör mig glad! Ha nu en skon fredag och en härlig helg - här ska det fixas med källartrapp och kanske lite med nya sovrummet...! Rapport kommer efter helgen! Sköt om dig nu vännen, massor av kramar från mig (aka pingum) till dig!

Anonym sa...

Smart förvaring till ditt lock! Med det snygga tyget så blir det ju nästan som en tavla. Ditt dressingroom är verkligen asläckert med alla små detaljer. Ludde-trädet kommer att bli pricken över i:et där!

Nu hoppas jag att du sitter och svettas i bastun för att sedan fira in helgen med en god middag och ett glas rött. Själv har jag beställt hämtmat eftersom jag är helt slut efter min dag i Stockholm. Tyvärr blev det bara en kortis även denna gång. Ville ju så gärna hem till mys och fredagsdrink....

Kram

//Charlotta.

Lösvirkesbyggarna sa...

Jag gillar verkligen dina lösningar! En tavellist med krokar inunder har jag också! Men det var något jag tillverkade när jag behövde ha bra krokar i barnhöjd och dessutom ville kunna ha välkomnande ljuslyktor i hallen istället för den skarpa taklampan när det skulle vara myspys. Fungerar alldeles utmärkt! : )
Kram Anna

Anonym sa...

Hej!
Du har ett underbart fint hus med många fiffiga lösningar och prylar. Jag tycker den klockan ni har i hallen är superfin! Var har du köpt den? Vore mkt tacksam för svar!
//Sofie (sofie.anderson@hotmail.com)

Anonym sa...

Hej!
Jätte fint hus ni har!
Jag skriver egentligen för att jag läste om Helena som skrev på din blogg vid något tillfälle. Hon skrev att hon skulle ha färgen RAL 7012 på fönster, dörrar och garageport. Jag och min sambo har också bestämt oss för detta och är lite nyfikna på hur det ser ut. Skulle inte du kunna be henne maila mig en bild på deras hus om hon skulle orka? Vore tacksamt! Hälsningar Tove (tove_s_@hotmail.com)

mie sa...

Nu kan du börja vänta på posten ;-)
(visst talade doktorn om att du är frisk och kry men behöver lite egentid!!??!!)
Kram från innebandynördarna i Skälby

MITT VITA HUS sa...

Shit vad smart=) Å as fint=) Kram M

Familjen Eriksson sa...

Ja men vad gör man inte för att hålla er nöjda...

Klart att vi kan dejta ändå. Vi får synka våra kalendrar och ha en helgdate igen.

Synd på kvartarna där, men vi kan ju alltid hoppas.

Eftersom jag fick en kramelur av dig så får du en pusselur av mig.

Livet på Marbogården sa...

Vad fint det blev!