onsdag 11 mars 2009

Mina vitsiga ungar:)

Dagen innan vi flyttade in (31/8-2008) bokstavligt talat kastade vi in allt överflödigt material och alla verktyg i garaget och förrådet.

De utrymmena var långt i från färdiga då vi prioriterade att få färdigt huset för att kunna flytta in innan innebandysäsongen på allvar skulle sätta igång. Tanken var att senare i sakta mak städa ut för att göra plats för Ludde att kunna fortsätta snickra med garaget och förrådet de få stunder han har över.

Av någon anledning så har inte de tillfällena infunnigt sig alls varken under hösten eller vintern. Nu är det snart vår fastän det är svårt att tro med tanke på de senaste dagarnas envisa snöande.

I lördags var det dock barmark här (nästan) och det var en innebandyfrihelg. Därför kallades våra styrkor in för att hjälpa oss med röjningen.

Styrkorna hos oss består givetvis av dessa två....



....... älskade glada ungar och även av en pojkvän som inte fastnade på bild under hela dagen.



Vi röjde ur detta blivande förråd och.....



.. vi röjde även ur garaget. (tyvärr fotade jag när hälften av bråten redan var utburet)

Vi hade hur mycket överflödigt material som helst från bygget. Vad sägs om två stycken ifö dusch väggar (till två badrum alltså) en sprillans ny toastol, 20 kvm Kärsch Ekparkett, en himlans massa täcksidor som var felmåttade och som vi sedan fick ersatta (ingen kom och hämtade de felaktiga). Samtliga taklister till huset som vi inte har satt upp osv, mm, osv, mm.

Självklart fanns där även en massa skräp, och en massa konstigt som följde med i flytten som vi inte visste vad vi skulle göra med.

Jag tror bestämt att det blir lite blocket annonser om ingen av er hör av sig förstås:)

Vi körde bort allt av värde till Luddes lager han har i närheten till sina jobbsaker. Resten åkte till tippen.



Som om inte det var nog med garaget och förrådet så hade vi även en stor hög av överblivet virke och annan bråte vi ställt upp på grannens tomt.

De var så snälla och lånade oss utrymme i höstas när vi fixade gräsmattan och stenanläggningen. De själva ska väl fixa med sitt våren som kommer.

Som ni ser på bilden ovan bor vi uppe på en höjd. Vi ställde släpet nere vid vägen i stället och bar all bråte neråt branten.



Jag och tjejerna bar, och Killarna lastade i släpet och åkte skytteltrafik fram och tillbaka till tippen.
.


Alexandra fick syn på sin älskade moppe längst in i garaget. Den var alldeles dammig och sågspåning. Hon ägnade en massa tid åt att rengöra sin moppe.
.
Tillslut fick Rebecca nog och ja sedan var de igång med sina märkliga ordvitsar.
.
Som vi skrattade hela lördagen:)


.
"Alexandra, jag ska giva dig på moppo om du inte hjälper mig och mamma att bära ner alla träplankor" skrek Rebecca för full hals åt sin lillasyster.
.
.
"Du är en träskalle" kontrade stora lillasyster lilla storasyster med.
.
.
"Jag pallar inte mer mamma" utbrast Rebecca plötsligt mitt i allt slit.
.
.
För att sedan helt plötsligt återfå kraft och utrycka "kolla vilken bra träning det här är"
.
.
När jag för femtielfte gången burit en hög brädor nerför slänten hörde jag Rebecca kvittra igen. " Mamma här sitter jag och trallar hos grannen"
.
.
Efter allt slit tog vi en välbehövlig paus. Vi satte oss på det som senare i vår skall bli vår altan och pustade ut en stund. Då utbrister Alexandra " Nej här kan man inte sitta. "Jag får träsmak i baken ju" Och fick till svar av sin syster.... "T´at kallt"
.
Vad ska jag som mamma säga? Jo att jag lärt dem allt jag kan! Hahahaha. Fast jag kan mer än så förstås....
.
.
Numera går Ludde ut om kvällarna och pular i garaget efter jobbet och innan träningarna. Ja när tillfälle ges helt enkelt.
.
Tyvärr kom ju vinterhelsiket tillbaka igår:(
.
Hoppas det töar bort snart igen för JAG VILL HA VÅR NU!!!




Jag hatar att skrapa bilen på morgnarna!
.
Så det så:)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Maria!
Känner igen mig rätt bra i hur ni har det. Haha.....Fast jag har ju två mysiga grabbar istället med härlig humor.
Vi hörs.
Kram "Blogglösa" Helena

Från koja till slott sa...

Vilka härliga tejer, humor precis i min smak! =)

Även vi har stoppat in grejer i alla möjliga skrymslen här under renoveringen, för att inte tala om uterummet som är totalt överfullt! Bävar inför den dagen vi ska ta tag i det ...Pust!

Kramar Pernilla

Favoriterna sa...

Ha ha ha ha, vad roliga dina tjejer är. Skönt att röja som ni gjort. Känns alltid bra efteråt.
Tack så himla mycket för den gulliga grattishälsningen. Och visst var det en fin assistent jag fick. Den ska absolut stå framme. :-)
Ha det gott.
Kramis.

Anonym sa...

Älskar ordvitsar!! Skulle gärna varit med på ett hörn och burit!
Kul att du tittade in på chatten
kram

Karlsebakken 37 sa...

Haha, grymt inlägg - sitter här och garvar ihjäl mig!! :) Så skönt det är med en sån ordentlig rensning, försöker mobilisera lite kraft för att göra likadant i tre vindsförråd vi har.

Tack för lååång söt hälsning, lider med dig med snön... Här kom det lite mer snö i helgen också men nu börjar det äntligen smälta bort lite. Hoppas att det gör det i Stockholm också snart!

Nope, nu ska jag och magen bädda ner oss i sängen. Tânkte försöka ligga och känna efter en stund för att se om jag kan känna något där inne. Lite tidigt kanske (är i vecka 16 idag) - men jag behöver ett tecken på att allt är som det ska där inne känner jag! Tur vi ska till läkaren på måndag... :)

Take care,

stor kram C (aka bulate)

Vildhjärtas sa...

Halloj!
Tänkte att jag faktiskt ska skriva en kommentar eftersom jag är här inne o tassar o tittar på ert fina hus o läser det du har skrivit nästan varje natt jag jobbar. :o) Jag vet inte hur jag hittade hit, men din blogg är inspiration och kul läsning med fina bilder på allt vackert (som dock lyser med sin frånvaro i mitt Beirut.. Tyvärr.. ;o))

Ha det gott & tack för all trevlig läsning!

Charlottas hemmaplaner sa...

Hallå där Maria!

Tusen tack för din lååååånga kommentar hos mig. Jag har tänkt mycket på dig och undrat hur du haft det. Så skönt att få ett livstecken och en massa superbra tips på köpet. Det är så härligt med dig för jag känner att jag litar på din smak till hundra procent. Därför uppskattar verkligen både tips och inspiration från Lundins Nya Hus!

Era stackare som fortfarande har snö! Här hade vi nästan 10 grader igår och jag och tjejerna tog en promenad i SNEAKERS! Snacka om lyckokänslor... (Sedan är det minusgrader på nätterna så jag slipper inte ifrån att skrapa rutorna jag heller)

Känner igen det där med det smockfulla garaget och förrådet. Vi skall också ta tag i detta projekt så småningom. Skönt att komma i ordning även utomhus.... Mycket jobb kommer det att bli. Vilken tur att ni har tjejer som kan hugga i och skämta. Man har ju liksom inte roligare än man gör sig..

Nu ser jag fram emot att få kolla in din Mello-buffé. Själv har jag inte planerat menyn ännu. Men det får väl bli något extra smaskigt dagen till ära. Magnus har varit i USA en hel vecka nu och han kommer tillbaka på fredag. Skall bli skönt att samla hela familjen.

Ha det så bra nu!

Kram //Charlotta.

Erika sa...

Fick en lunchpromenad med som började med snödroppar o påskliljor o som sedan slutade med snö. Tråkgit värre!

Så din man har oxå börjat försvinna dit ut. Hoppas han kommer hem till dig ibland! Jag brukar locka med kaffe o varm kammin.

Karlsebakken 37 sa...

Men ååhhhh. Nu toksnöar det här också. Jag blir GAAAAAAAAALEN!! Ska vi starta en "kvinnor som hatar snön"-klubb?

Kramisar från mig och magen!

Vimsingen sa...

Nej, det är inte vår trappa, för helt korrekt vi har ingen övanvåning ännu:)
Bilden är från en husvisning i Malmö.

Anonym sa...

Jaa, jag vet - längtar till det börjar röra sig där inne... Ska bli så kul att få känna att det faktiskt är ett litet liv som växer till sig - overkligt men sant...! ;)

Stor kram till min nyblivna klubbpolare där borta i Winter Wonderland II då!!

P.s Kunde första klubbkvällen gå under temat "Soldansen eller snöslungan - vilket är det viktigaste redskapet mot snön?" kanske...? :) )