torsdag 26 mars 2009

Här ligger jag...

Nu tror ni att jag ska visa en massa härliga bilder när jag gottar mig på relaxavdelningen på Vildmarkshotellet (Kolmården). Det hade jag förmodligen gjort också..... om jag varit där.

Istället har jag tillbringat heeela långa dagen nerbäddad i min soffa med persiennerna nerdragna. Har inte ens orkat ta in den härliga vårsolen som lyst med full power idag!
.

Vi tar det från början....

Igår åkte jag till Nyköping för att ställa ut på en liten Restaurangmässa. Det var kallt i lokalerna där vi stog och jag kände mig lite smårisig. Halsen gjorde ont och det var svårt att svälja. När jag kom hem sent på kvällen kände jag mig helt däckad. Jag bombade i mig alvedoner och sög på Mucoalginer för att om möjligt ta väck min värk i lederna.

Idag skulle jag vidare till Kolmården för konferens i dagarna två. När jag vaknade imorse kändes det som om jag hade svalt en varig tennisboll! Inte skönt kan jag säga. Det kostar mig en nedrans massa energi i ansträngning att svälja. Gaaah! Så vidrigt, så ont! Det var bara att ringa bossen och förklara läget.

Jag har arbetat i lite mer än tjugo år på företag där tjänsteresor och konferenser varit ofta förekommande. Jag har endast missat två konferenser, bortsett från hela 1992 och halva 1993 då jag var mammaledig med Alexandra.

Den första konferensen jag missade var förra året. Den 17-19 Mars närmare bestämt. Jag tog ledigt för att kunna vara med under vår husresning. Den andra konferensen jag missar är alltså denna. Och nu ligger jag här, i min soffa, nerbäddad, med ont i hals och leder och huvud och...... fast jag mår lite lite bättre nu. Har ju legat och trynat hela dagen:)

Jag har legat här och sniffat i mig härliga dofter från min prunkande köksbänk. För täppt i näsan, det är jag i alla fall inte!

Jag tog hem massvis med färska örter från mässan och ställde upp dem på.....


.
Köksbänken. Ni vet väl att örter inte egentligen vill stå i krukor. De håller längre om man ställer dem på djupa fat och så är det viktigt att vattna dem varje dag OCH underifrån. Alltså vatten på fatet!


.
Det är så härligt med färska örter i köket. Det doftar verkligen ljuvligt!
.

.
Tydligen så blev jag lite piggare för en stund. Jag fotar lite till :)
.
Det här är min "Hora" Eller Hortensia som det egentligen heter. Den ska jag ha utomhus senare hade jag tänkt.
.

.
Åhhh vad jag längtar efter sommaren nu!!! Eller först våren... sedan sommaren:)


.
Jag hade en sånhär i min förra trädgård. Den var jättefin varje år, men den vägrade att blomma om! Den här gången ska jag lyckas få den att komma tillbaka med blommor till nästa år har jag bestämt mig för.


.
Mitt lilla olivträd:) Det är så fint. Det ser ut att må väldigt bra även fast jag hört att de inte gärna vill vara innomhus.
.
Jag är inte känd för att ha några gröna fingrar direkt men jag har VERKLIGEN bestämt mig för att ge mig och mina växter en chans i och med det nya huset. '
.

.
Kolla bara här liksom! Lite har jag lyckats med.

Jag har aldrig någonsin lyckats få mina orchideer att blomma om. Jag är en sån som köper nytt när de blommat klart.
.
I höstas köpte jag massvis med orchideer och fick även ett gäng i inflyttningspresent. När de blommat klart hade jag ett dussintal här som jag tänkte försöka ge en chans. Vi har ju så många fönster och ställen att "gömma" undan dem på.
..
Nu äntligen börjar en del av mina orchisar skjuta ut nya skott med massvis med knoppar i. Lite stoltich är jag allt:)
.


Shit vad hände med detta inlägg? Jag började som sjuk och krasslig med tennisboll i halsen och nu avslutade jag med en massa blomster och snack om att mina fingrar minsann börjar bli lite lite pyttelite ljusgröna ändå:)
.

Nu tillbaks till soffovich, alvedonovich och mucoalginovichen!

10 kommentarer:

En mammas drömmar sa...

Hej!
Vill du ha ett tips om du har ont i halsen? Jag fick det en natt när jag ringde sjukvårdsupplysningen. Ta 2 alvedon + 1 ipren...efter en kvart är det halsonda borta. hade ingen aning om att det tog bort halsont, men det gör det verkligen. Gör det lite enklare att "överleva...krya på dig!!!

Kram
Kia

petra sa...

lite the med honung i är oxå bra.

Krya på dig

Erika sa...

...och så var det din tur. Med allt det ljuset bu har i huset kommer du säkert snart må bättre och blommor måste ju stor trivas med dina gröna fingarar o ljuset.
Krya på dig!!

Anonym sa...

Klart att du ska vara grymt stoltich när du lyckatats så fint med dina blommovichar! Kryovicha på dig nu Marguvich!

Nu har vi bara två dagar kvar innan vi sitter på flygovichet och ska semestravicha! Så grymtich sköntich det ska bli;)

Ta hand om dig nu!! Ta det lugntich!!

Kramich Malovich

Anonym sa...

Stackars dig. Hade hoppats på att få se bilder på en glad Maria i en jacuzzi eller kanske simmandes bland delfiner igen....

Du får trösta dig med alla örter och din fina hora. Nu blev jag också sugen på att köpa mig en hora. Ha, ha, ha!

Krya på dig nu vännen! Imorgon är det ju fredag och allt...

Kram //Charlotta.

Anonym sa...

Usch! Drick mycket honungs vatten det gör susen för din hals, den känns som ny efter en mugg. Den måste man dock uppdatera och ta en till :-) Krya på dig.

Favoriterna sa...

Ha ha ha. Du är rolig du. Trist att du är sjuk, men bra för oss andra som fick läsa detta inlägg. =)
Hoppas du kryar på dig nu och att du får en underbar helg.
Ha det gott.
Kramisar

Karlsebakken 37 sa...

Åh, din stackare - krya på digovich! Själv är jag trööött och sliten men äntligen hemma efter härligt rolig och intensiv vecka i Stavanger. Det är faktiskt allt jag orkar rapportera idag, resten kommer i helgen...! Hoppas att du snat är på benen och hoppar runt som vanligt igen. Stor kram C

mie sa...

Fredag, halsont = Bastu, wiskey, gos med gubben och en extra puss på kindan från Alexandra. Sen ska du se att allt känns mycket bättre.
Eftersom de lovat taskigt vädrer i helgen så du kan lugnt strosa vidare i jamasen och mysa.
Be Ludde fixa något kullinariskt i helgen annars får du väl flirta med Alexandra om hennes specialare.
Krya på dig för innebandyn väntar runt hörnet :-)
Kram från Skälby

Familjen Eriksson sa...

Men, stackars dig!!!
Jag läste inte igår för jag var ute på skoj. Slutade iofs på puben med att titta på Warberg-Falun, inte lika skoj...

Krya på dig!

prooshro - Prosit!!