måndag 23 mars 2009

Vårtecken

Viveka har ju uppmanat eller uppmuntrat eller utmanat oss bloggare att varje måndag framöver visa de vårtecken vi hittar i våra respektive områden.
.
Viveka har lagt upp en länklista på sin blogg där hon även anger vart i landet bloggerskorna finns. Smart av Viveka. På så sätt kan man se hur långt våren kommit runt om i landet.
.
Som jag tidigare berättat anser jag att vårtecken inte nödvändigtvis behöver vara en tussilago i något lerigt dike. Jag har förvisso inte sett någon tussilago ännu .... men vårtecken har jag sett. Åtminstone sådana som betyder vår för mig;-)


.
Just idag kändes det inte alls något vårigt här då jag möttes av den här synen utanför min dörr.
.
Hua vad less jag är på snön nu! Typiskt Aprilväder, och det är inte ens April ännu.
.
.
Det jag kan trösta mig med är att vi i år åtminstone har tak över huvudet och har därför snön utomhus och inte innomhus!
.
Bilden ovan är tagen inne i huset för precis ett år sedan då vi höll som bäst på att resa kåken mitt i ett plötsligt snökaos!
.
Under den gångna veckan och helgen har vi i alla fall haft barmark här och ett och annat vårtecken.
.
.
I torsdags när jag skulle dra ner rullgardinen i sovrummet fick jag span på en prick i fönstersmygen. Vad är det för skit tänkte jag först........

.
Vid noggrannare koll såg jag att det var en nyckelpiga!
.
I normala fall hade jag skrikit rakt ut och ropat på Ludde och bett honom ta ut insekten då insekter och kryp är det värsta jag vet. Även nyckelpigor. Nu skrek jag bara på Ludde med kvittrig röst och utbrast att VÅREN ÄR HÄR!!!
.
.
Ett annat tydligt vårtecken jag fick span på förra veckan var när Alexandra kom hem från skolan dressad på detta våriga vis :) Jag hade ju inte sett henne under hela veckan då jag varit på Gotland.
.
Solbrillor, ljusa chinos, tunn jacka, vita tygskor.... Hon lär inte klä sig sådär idag i alla fall!
.
Det största vårtecknet för mig är ändå att slutspelet i innebandyn är igång. Varje år vid den här tiden brukar hockeyspelare såväl som innebandyspelare spara ut något slags vidrigt och fult "cupskägg" eller "slutspelsskägg"
.
Även vissa damspelare faktiskt, fast de kan spara ut annan typ av hårighet;-) (Inte i fejset alltså) Jag har varit med och sett allt möjligt sunkigt i mina dagar kan jag upplysa er om.....inga detaljer va:)
.
Min Ludde har ett eget "cupsignum" inför slutspelen. Det har han haft under alla år som jag känt honom.


Textfärg
.
När Ludde kommer hem från frissan med ljusa slingor i håret :) ..... ja då är det baskemej inte bara slutspel....
.
DÅ ÄR DET FANIMEJ VÅR!

21 kommentarer:

Familjen Eriksson sa...

Snö hos dig också ser jag... Det är nästan så att även jag börjar tröttna nu.

Men hörru, du kan väl inte vara rädd för en nyckelpiga!?! De är såå söta.

Hoppas att du blir kvitt "baksmällan" snart, det är inte lätt när man blir gammal. Hehe.

Puss!

Karlsebakken 37 sa...

Ah, grattis grattis grattis till segern! Grymma tjejerna är!! Och skönt för dig, så att du får ladda om ordentligt till nästa omgång i slutspelet då... :)

Måste säga att Alexandra var skitsngg (på ren svenska! :)) i sin våriga outfit! Hälsa henne att jag ska ta mig en titt på stan efter jobbet idag och se om jag kan hitta några snygga beige chinos - det blir ett måste i min vårgarderob tror jag minsann...!

Ha en skön start på veckan nu, massor av kramar C

(aka sprecur - vilket är lite kul eftersom sprek betyder stark/i form och det är just precis så jag känner mig idag! :))

mie sa...

Halloj tjejen!
Är vi inte lite glada idag???
Visst Täby har duktiga innebandyspelare bland både killar och tjejer men det spelar tydligen ingen roll när de möter demoner ;-)
Sällan jagg sitter så fastklistrad på live uppdateringen som denna helg och jag kan bara tala om att det är värre än när man är på plats :-)
Min eländiga Fibrokropp bara vrålar rätt ut att den vill ha 18/4-09 kl. 20.00 så att den äntligen kan få slappna av och slippa mina lätt hysteriska utfall av glädje, irritation och diverse andra reaktioner som uppstår under 3x20 minuter.

Men jag ger mig inte jag vill se både Balrogs damer och herrar i Globen. Herrarna ska möta AIK och damerna får gärna möta KAIS :-)
Vi ses väl i Globen :-)

Anonym sa...

Tjena Maria!

Jag var så förvånad när jag såg att ni fortfarande hade snö. Fy 17 för snö. Hoppas verkligen inte att det kommer mer nu.

Skrattade gott åt dina vårtecken. Du visste väl att om man ser en nyckelpiga på fönstret så betyder det TUR! Ett bra tecken inför de fortsatta matcherna i innebandyn alltså! (Stort grattis föresten!)

Eftersom Ludde tydligen har varit och gjort sina slingor så bestämmer vi en gång för alla att våren har kommit. Trots snön.

Hoppas att du ser fler nyckelpigor!

Kram //Charlotta.

PS. Tack för att du besparade oss de håriga detaljerna...

Familjen Eriksson sa...

Det här var snyggt:
Under medeltiden sattes mycket högt pris på saffran som krydda och det var ett viktigt läkemedel. Förfalskningen var belagd med mycket strängt straff. I Nürnberg blev år 1444 en person bränd på bål för förfalskning av saffran, och där blev år 1456 tre personer levande begravna för samma brott.

Inget jag visste förut iaf...

Familjen Eriksson sa...

Källa Wikipedia...



surelin - GladMaria

Erika i Villa Lilja sa...

Javisst har man vårtecken på många olika sett. Vi har njutit av grillen i helgen, det är vårtecken för oss!
Ha en skön dag/Erika

Tinnar och torn sa...

Hopplahoppla, ni har ju mer snö än oss här i Uppland ju!
Kul med bilder på annat än blomster, nu har jag inte varit runt och kollat men jag ska strax. Har vaknat för cirkus en timme sedan. Lyckades sova in mig väldigt bra idag :o)

Så kul att ni vann, men du hade ju kunnat åkt ut till mig och putsat lite fönster istället för att gå där o våndas hahaha....

Vi hade faktiskt en nyckelpiga
som övervintrade hos oss, är det överhuvudtaget möjligt?? Ja vi kanske hade en supernyckelpiga då! Den har varit i vårt sovrum hela tiden...fast nu när jag tänker efter så har jag inte sett den på ett tag....hm bergis någon kissekatt som mumsat....

Nej jag luktar inte Ajax direkt, snarare svett eller nåt. Värsta akrobaten får man vara. Med tanke på att det snart är dags för mina egna fönster så var det väl bra träning, vad vet jag. Känns inte lockande direkt. Men jag har vredan putsat några och det är mycket lättare när huset är nytt.

När det gäller saffran så kan jag inte något sådär på rak arm vad jag kan komma på men kolla in här http://sv.wikipedia.org/wiki/Saffran, där står det massor av info. Sen har jag provat saffran i te en gång...men det var ingen höjdare hahaha....

Men du man kanske skulle pudra saffran på latten?? det skulle nog vara gott. Din cacao-chili-krydda är helt grejt att ha på latten. Skitgott! Cacao-saffran krydda kanske?
Du jag har tänkt fråga, hur gick det med blodtrycket och tröttheten och allt det där? Gick du till doktorn?

Nejdu, nu ska jag nog ta en dusch och sen plugga lite. Ska till skolan på torsdag igen, ouff...

Kram på dig syster// Ilympil, någon slags olympiad kanske....

Anonym sa...

Grattis till semifinalplatsen! Missar semifinalmatcherna eftersom vi är utomlands då, men jag håller tummarna att det kommer att gå bra - och det är KLART att det gör!

Det verkar som om du och jag har samma SKRÄCK för kryp... jag gillar inte heller några som helst sorters insekter och speciellt inte sådana som flyger! Men okej, en nyckelpiga fixar jag nog, så du är nog ett snäpp värre;)

Ha det gott nu och vila upp dig inför första semifinalen;) Få se, det är väl bara en och en halv vecka dit va, då borde du väl ha hunnit återhämta dig;) Det tar på krafterna att vara en hängiven supporter!!

Kram Malin

Karlsebakken 37 sa...

Åh, håller med dig - kommer den en snöflinga till hemma hos oss så lovar jag att jag kommer att bädda ner mig i sängen och inte gå upp förrän det blir 20 grader varmt och chinosväder!! Här i Stavanger är det en liten antydning till sol idag så mitt ide-gående får vänta tills imorgon iaf... :)

Var tvungen att surfa lite och kolla efter chinos innan och hittade faktiskt ett par lite liknande på hm.com. Ska fnula på det lite till så kanske det blir en shoppingrunda på webben lite senare...

Nu ska jag nog återgå till jobbet, har en timma till att ta hand om innan jag får vända nunan mot hotellet. Idag blir det nog en liten vil när jag kommer in på rummet, känner mig helt plötsligt ungefär som du gjorde dagen innan St Pat i förra veckan... :S

Kramelikram på dig!

Ingrid sa...

Kom hit via vårteckenutmaningen som jag också deltar i.

Nog är vädret lite lurigt så här på våren. Vi har massor av snö!

~Livet i byn

Erika sa...

Du är så härlig, du hittar oftast en egen knorr på det hela.

Anonym sa...

Härliga vårtecken du hittat.
Tråkigt bara att det har kommit mer snö igen.Men då kan man ju tänka på något positivt,Balrog vann ju igår.Härligt för er.
Må så gott.
Kramisar Helena

Anonym sa...

HEEEJJJAAA Pixbo!!!

Erika sa...

Ja du fästingar vill man inte har nära in på. Reagerade väl som dig när jag fickden första men bor man på landet så är det lite av vardagen.

Jo min lördag ser ut som så här. Jag är på plats när mässan öppnar o sen går jag där tills jag inte orkar o sen åker jag in till centralen där mitt tåg går kl 19 40 tror jag. Är mässan dålig får jag se lite i Stockholm annars blir det att snabbt snabbt ta sig till tåget.

Du hade kalas till helgen?

Karlsebakken 37 sa...

Haha, nu känner jag mig riktigt stenålder - har inte tänkt på det där med göra prickarna vita överhuvudtaget!! Woahahahaha!! Ändå brukar jag köra med såna tricks i div dokument och presentationer på jobbet när jag inte orkar bråka med datorn, hahaha!

Ja, nu är jag tillbaka på hotellrummet efter 75 min gravidyoga - så skönt! Är så glad att jag har fått lite energi och överskott tillbaka och den där yogatimman är bara såå skön. Känns bra att göra något för kroppen och bebben. Fast just nu har jag lite ont i ryggen så snart blir det ett hårt pass i "rodelträning" som min käre far säger - dvs ligga helt utsträckt i soffan med händerna utmed sidorna... :)

Gud så bra hon har det Rebecka som kan flaxa runt sådär i Europa, så himla kul! Reste mycket på helgturer när jag pluggade och med mina första två jobb och det var så härligt. Nu går ju varenda korvöre till renovering, huset, garage och annat vuxet men räknar med att vi klarar att ta igen det så småningom... :)

Hoppas att allt är bra med dig och att du har fått tillbaka energi och ork. Det kommer ju alltsomoftast nya inlägg på bloggen nu och det hoppas jag är ett tecken på att du är i lite bättre form.

Nope, nu drar soffan och rodelträningen... Ha en skön kväll nu och kör försiktigt till flygplatsen sen då!

Stor kram till dig söta!!

"Freffic" (är det en ny kombination av fantastic och terrific?)

Anonym sa...

Så härlig bild på Alexandra, ett riktigt vårtecken, jag håller med!! Ska bli spännande att se hur ni har det på vårfronten nästa måndag:)

ANETTESHUS.COM sa...

Hei! Herlige vårtegn hos deg;) Sååå deilig at våren er i anmars! Tror neppe min mann kommer til å anskaffe seg ljusa slingor;) Men vår blir det allikevel!

Klem Anette:)

Tinnar och torn sa...

Hejhopp i galopp....eller inte. Rätt sliten nu ;o) Jo visst sjutton skulle jag plugga men det kläcks välan aldrig så många ideér om andra måsten som när fröken P ska plugga ähum....

Tack för tipset. Det var inte så dumt faktiskt, lite damm får man ju räkna med. Ser framför mig tre lampor i varierande utförande och höjd. Nu fick jag helt plötsligt många bra ideér från bloggisarna.
Vi får se vad det blir av det hela till slut.

Hahaha, jag kan tänka mig mannen blev paff. Jag blev lika paff jag med när jag skulle kontroll-lyssna. Tänk vad skumt det är att höra sin egen röst sådär. Låter helt annat än i mitt huvud.

Oj du, nu får jag skriva angst här som verifiering, betyder inte det typ ångest på tyska eller nåt? Hm...

Kram på dej// Nattugglis

Maria - Villa Krutbruket sa...

Hallå tjejen!!
Haha, förstår vad du mena med slingor :) Visst hade vi en försmak på våren här för någon dag sen, idag så är det rena rama vinterlandskapet -6 grader och 3 dm snö :((( Vill inte ha mer snö nu faktiskt...Vill ha mer nyckelpigor och tussilagon..
Javisst går det fort, bygget.. Å glad är jag, ju fortare kommer vi in :)
Dags för målning och golvläggning är nästa projekt..
Sen blir köket dit satt, spännande..
Ska ni göra den här veckan då?
Ha en bra tisdag.. Kram kram Maria

Vintage sa...

Trodde också att våren kommit,men idag har vi snö här! Trevlig blogg du har ! Ha en fin dag1 Kram Susanne