onsdag 4 mars 2009

Det var ett lock!

Vilka skojsiga gissningar ni bjöd på:-D

Några gissade på anslagstavla, någon en stolsdyna och någon annan på ett brickbord. Sedan fanns det två stycken som faktiskt prickade helt rätt. Pellgurt och Malvurt haha...

Då ska jag förklara för er andra vad det var för grej jag pysslade ihop igår kväll.




Vi har som bekant ett runt fönster vid entren brevid dörren. Fönstret är jättefint och släpper in ett lagomt fint ljus i den stora hallen.

När man bygger hus på det sätt som vi gjort kommer man på efter ett tag då man bott in sig att man kanske inte helt tänkt igenom vissa ändringar vi gjort under resans gång. Ett sådant exempel är just detta fönster.

Vi ändrade inte placering av just fönstret men väl på samtliga dörrar och rum på entreplanet.



Det här fotot är taget från det runda fönstret ungefär och här ser man tydligt vad för liten miss vi gjort. Eller miss och miss... vi tänkte helt enkelt inte på hur vi skulle sova.

Dörren in till sovrummet skulle egentligen varit placerat borta vid räcket mot vardagsrummet. Till vänster där Lumispegeln är idag skulle det vara en dörr in till badrummet. Vi gjorde badrum av det andra sovrummet på den här våningen istället. Dörren till det badrummet skymtar i spegeln.
.
Nu fick vi istället en Lumigarderob i hallen och ett dressingroom med ingång från vårt sovrum. Denna rokad gjorde att sängen fick ställas på det sätt den står idag. En jättebra placering om det inte varit för det runda fönstret i hallen.

Jag kan inte sova med stängd dörr, knappt ens ensam. Nu blev det därför lite scary att ligga där och flera gånger under natten vakna till med ett ryck och undra om det står någon där utanför och glor in på oss när vi ligger och ZZZZ. Sedan ska vi inte tala om vad som händer till våren och solen kliver upp just på den sidan.

Ludde krävde en lösning och det snabbt.... Jag ville absolut inte ha gardin där, inte heller någon form av persienn eller rullgardin. Om de ens tillverkas till runda fönster?




Ludde sågade ut en rund masonitskiva som jag sedan klädde ett gammalt lakan om och surrade fast i mitten med plaststripes. Jättebra lösning och knoppen som blev av tygöverflödet fungerade som handtag.




Såhär har vi haft det under vintern. Jag har inte riktigt varit nöjd med denna lösning dock. Visserligen har den fyllt sin funktion, men jag har tyckt den varit ful. Vecken på tyget har samlat på sig damm och dessutom så var handtaget (knoppen) inte vidare värst greppvänligt.

Vi lyfter ju trots allt i eller ur locket två gånger per dygn.




Igår fick jag så ett ryck. Jag köpte lite mer av det tyg jag tidigare köpt till en pall i dressingroomet, och ett svart handtag.



Det var pyssligt och meckigt att få tyget snyggt och ordentligt på masonitskivan som skulle kläs med tyg på bägge sidor. Med lite tålamod och fix lyckades jag tillslut få till det.




Sedan var det dags att ta fram borren. Två små hål precis i mitten på locket räckte för att få dit handtaget.



Ni hänger med va?




Ja sedan tar man alltså tag i handtaget på fönsterlocket och ställer dit det när det är dags å sussa;)




Nu är det inte längre ett nödvändigt ont detta lock. Numera är det även ett SNYGGT nödvändigt ont. Det är en jädrans skillnad det;-)
..
När man har såna här saker som ska fram och undan vill man ju givetvis ha en bra förvaringsplats åt det nära till hands. Eller hur....
..
Det ska jag mecka med ikväll, och ni, ni lär bli varse om resultatet imorgon!
.
Först ska jag slänga mig på spisen och sedan ska jag skicka iväg mina träningsgurus... men sen, sen är jag ensam med mitt meck!
.

See yaa!

22 kommentarer:

Lösvirkesbyggarna sa...

Så fiffigt!
Vi kommer att ha ett halvmånefönster uppe vid nock i vårt sovrum som vi också kommer att behöva ha en lösning till. Ska komma ihåg er fina uppfinning. Det svåra är det sitter flera meter upp...
Kram Anna

Vimsingen sa...

Hahaha du är så klurig!
/Vimsingen

Anonym sa...

Gud så bra det blev! Du måste vara himla nöjd! Superbra och snyggt!! Jag har inget runt fönster men skulle plagiera idén rakt av om jag skulle haft ett.
Hälsningar annika

Anonym sa...

T.o.m. Oppfinnarjocke skulle blivit grön av avund:)

Anonym sa...

Vad smart.Visst är det så att allt kan man inte tänka på eller räkna ut förrän man bor i huset och då upptäcker små saker man kunde tänkt på.Ni löste ju det där toppenbra ju.Jag mailar dig bilderna någon gång i helgen eller i början på nästa vecka.Funkar det
bra för dig?
Ha en bra onsdagskväll gulliga Maria.
Kramisar Helena

Tinnar och torn sa...

Skiiitsnyggt. Va duktig du är med symaskinen du. Nu trodde ju jag att det var till ditt andra runda fönster i köket menmen....

Puss på dej messess pellgurtan

Tinnar och torn sa...

Malvurt...hahahahahahaaaaaa.....såg det nu.....hehehe

Tävlar du till mej alltså?? Du är snäll du Majsgurt :o) Ja var ska jag ha dem....hmmm...kanske i Mannes sovrum när han flyttat hemifrån. Vi har inte direkt samma smak om man säger så ;o) Hoppas att jag gillar ränder då med om sisådär fem-tio år haha....Kram//vidisi nä inget disigt alls

Helena sa...

Ja hu, det där skulle jag tycka var jätteläskigt. Min stora skräck är att se någon titta in genom fönstret. Jag drog inte ner rullgardinen själv på kvällarna så länge som jag bodde hemma hos mamma och pappa av den orsaken, haha, pappa gjorde det alltså åt mig tills jag var sisådär 18 år :)

Anonym sa...

Malvurt!?!? Vad falls!! Då måste ju du vara Marvurt!! Haha! Eller Margurt, välj själv - båda är lika hysteriskt hemska, hahahaha....

Jäklarns vad du är bra på att mecka ihop fiffiga och SNYGGA lösningar! Handtaget var ju riktigt pricken över i:t och det blev såå läckert!! Bra jobbat Margurt!

Nu måste jag koncentrera mig på matchen, Mora - AIS, avgörande playoff matchen, och vi hoppas givetvis att AIS ska fixa en seger ikväll!

Hm... blev nästan lite kusligt det här... men ordverifieringen är...

MARIA!

Någon tycker kanske inte att jag bör skämta om ditt "heliga" namn;)
Fast det skiiiiter jag i - ha en härlig kväll, Marvurt!

Kram Malvurtis

Helena sa...

Åh vad jag önskar att Ellen var lite blå också, hon är så himla fin i blått med dom stora blå ögonen, men där gäller bara rosa. Maya kan jag ju fortfarande göra lite som jag vill med så där brukar jag passa på :)

Conversekopiorna med dragkedja finns ända upp till 36 så det är inte för sent för Rebecca att skaffa skor med dragkedja i alla fall :) Inte för mig heller då i och för sig, Maya har nog ärvt mina pyttefötter.

Japp, det var säkert där han fick dra ner rullgardinen, jag hade ju det största, förutom vardagsrummet, och mest avskilda rummet i hela huset, med APRIKOSA väggar, nu när jag är äldre undrar jag hur jag tänkte när jag valde färg :). Nu för tiden drar jag faktiskt ner rullgardinerna själv men gör det så fort jag kommer hem om det är mörkt ute och barnen inte är här, känns inte LIKA läskigt att göra det vid fyratiden på eftermiddagen som sent på kvällen sisådär och annars känns det mycket tryggare med barnen i närheten :D

Från koja till slott sa...

Vilken superbra idé! Snyggt blev det ju med! =)

Kramis

Anonym sa...

oj vad finurligt :) och snyggt!! vi har samma problem men vi har inte så mycket folk som rör sig här i krokarna, så än så länge går det bra.... fast vårt fönster är liiite större ;)

kram

Tinnar och torn sa...

Nej men grannen kanske skulle blivit rädd för farliga korven....en chorizo eller nåt...vad vet jag hehe....nejdå jag funderade faktiskt på vad du skulle göra...tänkte gardin eller nåt typ....jag är ju ingen raketforskare vettu haha...kram invide???

Tinnar och torn sa...

proun?? är inte det plommon eller?

Erika sa...

Ok jag vill inte låta "mallig" men tanken slog mig faktiskt men neeeej tänkte jag inte har hon något runt fönster som behöver skydd.

Bra blev det iaf!

Favoriterna sa...

Ha ha ha ha, vad fiffigt. Och snyggt blev det oxå.
Tack förresten för gullig kommentar på min blogg. Har nu lagt in lite bilder från köket. Ska få till mer bilder så småningom.
Ha det gott.
Kram Jessica

ColonialEast sa...

Hej Maria!

Gud va fiffigt! Och snyggt.

Antar att ni vill ha fönstret där på dagen annars kan ni ju alltid sätta på frostad film. Kompisar till mig gjorde ett insynsskydd och skar ut fraska liljor i filmen. Blev supersnyggt. Men det är klart - då får man ju inget riktigt fönster på dagen heller.

Kram!!!

Linda sa...

Roligt och mycket fiffigt! Det blev jättefint.
Jag tror oxå vi har likadana belysningar.Såg er i trappan nu, den är så snygg.
Ha det så bra!
Kram Linda

Anonym sa...

DU E LA FÖR GOO!! (Göteborgska - betyder ungefär "Maria, Jag är imponerad av din påhittighet!")

Du har löst problemet på ett väldigt fiffigt sätt. Det blir ju nästan som en tavla med det snygga tyget. Det måste ha varit väldigt trixigt att få det så snyggt. Att klä en rund skiva är inte det lättaste precis...

Jag har också ett runt-fönster-problem. Det är svårt att hitta en snygg lampa som passar. Saknar advents-stjärnan som hängde där förut...

Hoppas nu att du sover riktigt gott!

Kramar //Charlotta.

Ina sa...

Håller med Charlotta.. Du e la för go... eller som svärmor skulle sagt - du e bra "bli"...... skall tydligen betyda samma sak....

Det var en väldans käck lösning. jag har ju inte det problemet då jag bor mitt i skogen - kan känna att det frostade badrumsfönstret kan vara lite lite onödnigt..Men är ju som sagt super mörkrädd så jag skall väl inte klaga på att det är där egentligen...

Tack för din kommentar - det är precis det som just nu driver mig framåt.. 2 rum kvar och allt vi redan fixat....

kramis på dig
//ina

Villa Bellan sa...

Så smart du är....vilken snygg väggdekoration det plötsligt blev!

helene

Tinnar och torn sa...

Du kompis....snabb fråga...vad är det för suspekt grej som står till höger på hyllan...den rosa prylen...den ser ju nästan typ burlesk ut eller nåt....

Aha vet du vad jag fick skriva nu då: manatica och det är svängt lite spanskt sådär....
oj vad jag flummar, kan ju tro man har nallat lite på fredagsvinet eller nåt....men det har jag inte!

Kram Pellgurt hehe