torsdag 12 mars 2009

Egentligen skulle jag....

...ha städat ikväll och även passat på att storhandla. Jag försöker sträva efter att INTE ha sådant att göra på helgerna.

När vi kommer hem i skaplig tid på fredagarna efter en veckas arbete, skola, innebandytränande vill jag bara fokusera på familj och mys. Ibland händer det annat kul på helgerna med förvisso, men städ och storhandling får inte grusa härliga lediga dagar med familjen.

Ikväll hann jag nästan klart med städningen. Vid 19.00 tiden då jag egentligen var på väg till min storhandling ringde telefonen..... det var min Rebecca.

Nedan följer vårt samtal. M=jag och R=Rebecca.

R. snyft... mamma jag.....snörvel, är i stan och letar efter ett par byxor...snyft. Jag har ett viktigt möte imorgon med en massa banktjänstemän som jag skall presentera en sak för...snyft och snörvel, min chef sa till mig att jag skulle klä mig representativt... snyft, jag hittar inga byxor.

M. Men lilla gumman. Det är bara att köpa ett par vanliga svarta byxor så kan du ha en vit skjorta som jag vet att du har och din svarta eller gråa v-ringade tröja till.

R. Men det finns inga svarta byxor någonstans. Snyft.

M. Klart det finns.

R. Neeeej, jag har letat överallt! (Jag hör hennes panik i rösten)

M. Vart är du nu sa du?

R. Inne i stan (Stockholm city)

M. Åk till Skärholmen bums så möter jag dig där!

R. Okej...snyft.

Det värsta jag vet är när mina barn är ledsna. Det spelar ingen roll av vilken anledning de är ledsna. Det gör SÅ SATANS ONT i mitt bröst när någon av mina barn lider av något. Vara vad det månde vara!

Rebecca jobbar på ett företag vars kunder i huvudsak är banker och annat med kostymfolk. Jag har faktiskt inte helt förstått vad hon egentligen gör. Det jag vet är att hon trots sin ringa ålder är väldigt duktig på sitt arbete och har därför fått axla en hel del ansvar på senare tid. Ofta får hon åka till sina kunder och hålla presentationer. Till saken hör att hur duktig hon än är på sitt jobb och hur duktigt hon än gör sina presentationer så är hon inte direkt en "kostymtjej"

Hon är kort och gott en "jeans med sneakers och t-shirt tjej" Vi har pratat tidigare om det här och att hon kanske borde vänja sig vid en mer "sofistikerad" garderob till sitt arbete. Det har varit väldigt svårt för henne att hitta något som hon känner sig bekväm i.

En halvtimme senare möter jag upp med mitt ledsna barn i Skärholmen Centrum. Vi kramas länge och Rebecca snörvlar fram att det finns inga såna representativa kläder som är skapta för henne.

Jodå, säger jag glatt. Jag tar henne till Espirit Butiken. Hon höjer på ögonbrynen först och säger sedan att "vi kan väl titta i alla fall"

Rebecca har fått för sig att hon vill ha ett par svarta byxor som är hårda i materialet och smala nertill och liknar kostymbyxor.

Det struntar jag i. Jag hittar med en gång ett par jättefina kostymbyxor som är mjuka och följsamma. De är inte smala nertill och inte heller vida. Väldigt smickrande för figuren. Till en början är hon skeptisk men jag manar in henne i provhytten med ett par i den storlek hon annars brukar ha. Efter en stund kommer hon ut och visar.....

Men Rebecca de sitter ju jättefint, säger jag med en instämmande expedit bakom mig. Fast jag tror nog att du ska prova en storlek mindre. (Bra för självförtroendet också) Sagt och gjort... de satt som en smäck, helt perfekt. Visserligen för långa men perfekt för övrigt. Jag tog fram den kavaj som hörde till.

M. Prova den här åxå.
R. Nej jag behöver ingen kavaj.
M. Det är lika bra att du köper en hel kostym. Den kan du ha som bas och sedan behöver du inte oroa dig mer för dina möten.

Hon provar även kavajen... och voila! Min lilla tösabit ser ut som en riktig karriärista! Vacker som en dag är hon också!

R. Men vad kostar det här???
M. Få se nu, xxxx för båda.
R. Men så mycket pengar har jag inte tänkt lägga ut till en kostym. Jag kan köpa byxorna nu och kavajen senare.
M. Herregud! Ge hit!

Mamma ville betala. Rebecca ville inte att mamma skulle betala. Mamma insisterade. Rebecca vägrade. Vi betalade hälften var:)

När vi var klara kom vi på att byxorna behöver läggas upp och det nu. Vem är bra på sådant? Jo min mamma, Rebeccas mormor. Vi for dit som ett skott för att våldgästa henne med denna uppgift innan hon skulle gå till sängs. Tack mamma. Du är en pärla:)

Sedan körde jag hem henne till sig. Nu var hon glad och nöjd. Inte för att jag betalade halva kostymen, utan för att hon omedvetet kännde sig trygg nu när hon visste vad hon skulle ha på sig på sitt viktiga möte.

Nu kan hon göra sina kvällsbestyr utan att behöva oroa sig för morgondagen. Hon kan sova gott med ett leende på läpparna. I morgon vet jag att mitt barn inte bara kommer att sköta sin uppgift perfekt utan även sköta uppgiften med ett själförtroende som faktisk en kostym kan ge en person i ett sammanhang där de som man skall utföra presentationen för är just "kostymnissar"

Så är livet vet jag av erfarenhet. Den erfarenheten hade inte mitt älskade barn. Mission completed...som morsa alltså. Jag är nöjd:)

En del kanske kallar mig Curlingmorsa numero uno. Kanske det, men för mig finns inget värre än när mina barn mår dåligt. Mår de dåligt rycker jag in och hjälper till och det gör jag så gärna.

Även fast jag nu måste storhandla på en fredag!

Det gör mig ingenting.

Jag kan sova med ett leende på läpparna och ett gott samvete i natt;-)

17 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hej hopp!
Skönt att ni hittade bra grejjer. Känner igen mej i det där. Inte curling-morse-stuket kanske men i Rebecca. Har så otroligt svårt att hitta annat än jeans och tröjor när jag ska handla, vilket jag för övrigt nästan aldrig gör. Jag har mina kläder ihoptryckta tillsammans med Örjans i EN garderob just nu hahaha......

Japp så nu vet jag, nästa gång jag måste handla något representabelt så ringer jag dig :o)

Kraaaaaaam P.Aloidata

Helena sa...

Helt rätt! Ha en mysig helg trots storhandling :)

mie sa...

hihi.....
Majsan jag hade blivit förvånad om du istället hade sagt åt R att hon bara skulle köpa ett par byxor och vara nöjd sedan.
Du är och förblir den människa som dina tjejer alltid kommer att kontakta i med och motgång.
Varför??????
Jo, för att du är BÄST!!!!!!!
Krama tjejerna och njut av att du återigen fått ditt gryn att le och vara glad.
Att hon kommer göra en fantastisk presentation och upptäcka den märkliga klädkodens mysterium är ett extra plus.

Anonym sa...

Hej Maria!

Jag blir så varm i hjärtat när jag läser om din relation till dina tjejer. Säkert helt tok-fel att vara en sådan hönsmamma. Men det skiter jag i - för jag är likadan... Att döttrarna är nöjda, glada och harmoniska är mitt prio nummer ett. Sedan får man ju väldigt mycket kärlek tillbaka och det är min bensin.

ÄÄÄÄÄNtligen fredag. Skall bara orka mig igenom denna dag (iförd representativ kostym) och komma hem och hälla upp lösgodis och en god drink och hoppa i mysbyxorna. Kan inte bli mycket bättre...

Kramar //Charlotta.

Anonym sa...

Fast det där kallar inte jag att curla. Hon bad om hjälp, som man ber en kompis om hjälp, hon var ledsen och du ställde upp. Jag tycker absolut att du gjorde rätt!! Rebecca behövde stöd av sin mamma och så fick hon det. Kram till er båda!!

Vimsingen sa...

Vilken fantastisk mamma du är.
Hoppas ni får en underbar helg,
Vimsingen

Taklyftet sa...

Underbar historia, det är något som din dotter kommer att komma ihåg och berätta för sina barnbarn.

Vilket minne du har! Kommer du ihåg vad jag skrev om dina takbjälkar för evigheter sen, jag är klart impad.
Rummet blir rätt stort ca 40 m2 så vi funderar en stund, jag gillar vitt men om vi betsar mörkt så går det ju alltid att måla över om man inte trivs.

Ha en bra helg!
Jenny

Erika sa...

Det är faktsikt jobbigt när man känner att man inte har kläder som passar in med den målgrupp man träffar.

Grymt att du fick till det i första butiken!

Karlsebakken 37 sa...

Ahh, men du är ju fantastisk! Sån har min mamma alltid varit och jag älskar henne för det. Och jag tänker bli exakt sån när min lilla bebis tittar ut också. Så det så.

Hoppas att hennes möte/presentation gick bra idag och att hon kände sig fin i sina nya kläder! Finns för övrigt få saker som är bättre än att gå in i ett möte och vara rakryggad, stolt, självsäker toppat av att vara "dressed for success"!

Hoppas allt är bra med DIG också, ha en härlig helg nu! Stooor kram C

Anonym sa...

Underbart! Det där kallar jag en riktig morsa. Ser sina barns bekymmer och lyfter dem så att de ska kunna fixa det själva!
Helt enkelt underbart!

Trevlig helg!
/Mia

Favoriterna sa...

Du är helt enkelt en underbar morsa!!! Dom är lyckligt lottade, dina barn!!!
Ha en trevlig helg nu, trots storhandling ikväll. =)
Kram Jessica

Anonym sa...

ohjag blir så glad när jag läser dina inlägg :) vilken mysmammma du måste vara =)

trevlig helg!

sandyekman sa...

Hur gick det för R idag? Jag hade blivit skitglad om jag fått den hjälpen hon fick av dig. Min mamma har alltid fixat å ställt upp för mitt och min systers bästa. Så även idag. Hon är på plats med pappa i Talludden å längtar efter att få välkomna mig hem med en kram. Så jag tror (vet) att dina tjejer kommer älska dig i evighet för det du gör. Puss å kram på fredan

Karlsebakken 37 sa...

Ahh, tack för omtanken!! Var såå uppgiven och lite småchockad igår när jag insåg hur äckligt beräknande de hade varit. Verkligen pekat ut mig som sitt offer, följt efter mig etc etc, uuuhh... Men idag har jag varit mest förbannad och irriterad över all administration som kommer med att spärra alla kort, , spärra körkortet, skaffa kontanter med pass som ID, försöka övertyga träningscentret där jag precis hade köpt ett klippkort om att få ett nytt, prata med polisen ang signalement. Fy sjutton om man hade fått sätta dit de skurkarna, då hade det kommit en dyyyyyr räkning till dem - konsulter är inte kända för att vara dyra och jag hade lätt kryddat den räkningen lite extra bara för dem...!

Anyhow, nu är det fredag kväll, vi har precis ätit middag och Lars drar på sig blåstället för att börja nedmontering av köket där uppe medan jag ska plocka undan här i köket (sitter på en av mina nya barstolar och skriver nu, haha!).

Hoppas att du har en skön fredagskväll coh får myst ordentligt med familjen nu! Besos y abrazos!

Karlsebakken 37 sa...

Haha, "konsulter är inte kända för att vara billiga" skulle det visst stå. Lite dyslexi light mitt i all frustrationen där tror jag minsann... :) Andas in, andas ut och lugna ner sig, det var det jag skulle göra ja... Ooops, nu kommer Lars och undrar hur det går i köket - dags att börja plocka undan kanske...!! Kraaaaaam

Från koja till slott sa...

Vilken söt liten historia! Du verkar verkligen vara en toppenmorsa som ställer upp för sina barn i ur och skur, det gillar jag verkligen!!
All respekt till dig och skönt att det löste sig för tjejen din! =)

Själv tog jag tag i storstädningen idag, jobbigt men så himla skönt när det var gjort!
Ha en underbar helg!

Kramar Pernilla

Tinnar och torn sa...

En röst i natten calling:
Helt sanslöst!!! Skrev precis en lång kommentar på min egen blogg som jag skulle skrivit här...hur trött e man då?

Jo jag skrev just att vad skönt att det gick bra för Beccis idag, viktigt att känna sig tillfreds när man ska stå och prata inför folk sådär.

Du har bastat och haft mys och Charlotta har sippat fredagsdrink och vad har jag gjort??? Tråkjobbat....usch måste byta spår snart känner jag. Så supertrött på detta....bläää....
Vi kanske borde åka ner/åt sidan i sommar och tälta på göteborskans leråker och sippa paraplydrinkar för fulla muggar. Skulle vara kul...tror du hon skulle uppskatta det??? :o)

Hoppas du sover gott nu trots stockar som flyttas! Kram Pellgo angsa