tisdag 25 augusti 2009

Grannen Thomas

När jag gjorde mitt inlägg om AnnSofie kikade jag vidare bland alla bilder jag tagit under våren och sommaren.
.
Jag blev så full i skratt när jag upptäckte att Thomas faktiskt figurerar på flertalet av mina bilder. Fick ett plötsligt behov efter att ha skrivit ett inlägg om AnnSofie att även skriva ett om Thomas. Om inte annat för jämlikhetens skull. Fast också av den anledning att vi är precis lika kära i Thomas som vi är i AnnSofie.
.

.
Efter en instängd vinter var det skönt att smyga sig ut i våren och njuta av den friska klara luften. Här sitter Thomas och Ludde och firar de första solstrålarna och de nya stolarna med varsin pilsner.
.

.
När vi började snickra på altanen kom Thomas ut med sin skruvdragare och frågade om han fick vara med. Dum fråga. Klart han fick.
.

.
Plötsligt var Thomas bara med hela tiden liksom. Han kröp runt och skruvade för glatta livet.
.

.
Det var tydligt att det var kärlek vid första ögonkastet mellan dessa två herrar;-)
.

.
Varje eftermiddag efter jobbet samma sak. Först klev Ludde ut på altanen och sekunden senare var Thomas där.
.

.
När dagen kom för jacuzzileverans var inte bara Thomas först på plats för att hjälpa till. Även AnnSofie ställde upp och fotade det hela åt mig. Jag själv var på Gotland om jag inte minns helt galet.
.

.
De gånger Thomas inte haft någon direkt uppgift har han ändå varit där och bidragit med sin närvaro och sina goa skämt:-)
.

.
Och som med allt annat på vår altan var han även delaktig i när bubblet skulle ner i hålet.
.

.
En liten rolig grej.... Hans dotter Vendela väckte honom en lördagmorgon och sa "Pappa, pappa, Ludde är ute nu" Underförstått= ska du inte gå ut och leka med din kompis?
.
Hahaha. Barn är så kloka;-)
.

.
Ja han har verkligen varit med under hela altanuppförandet denne granne.
.

.
Ett sann följeslagare.....
.

.
Thomas kallar mig ofta för "feader" Förstår inte vad han menar? Bara för att jag ofta langar fram allehanda fikasmarr och annat:)
.

.
Till den där röven på bilden hör en söt liten story faktiskt. Första gången ever jag såg Thomas var när deras grund precis gjutits och jag själv var ute vid vår tomt för att se efter om de påbörjat vår grund. Jag såg Thomas som hastigast gå förbi.
.
Det jag noterade då var en "stekis" som gled förbi med en kaxig uppsyn, pilotbrillor, kort skinnjacka som prydligt visade en helt okej jeansbaja. Jag var inte helt säker om den snubben var vår blivande granne. Han hälsade inte och inte jag heller då vi var en bit ifrån varandra.
.
Ett par veckor senare då jag handlade på ICA Maxi fick jag syn på en ryggtavla som föreföll sig väldigt bekant. Jag noterade en kort skinnjacka på en stekare med schysst jeansbaja. Aha! Jag noterade även att stekaren hade sällskap av en liten blondin som drog en kundvagn med två kottar i.
.
På vinst och förlust stegade jag fram till stekaren med familj för att fråga om det möjligtvis inte var på det viset att vi var blivande grannar. Jag presenterade mig kort och sa att jag kände igen jeansbajan från bygget, varpå blondinen höjde sina ögonbryn. Jag förklarade snabbt att jag misstänkte att vi snart skulle bli grannar.
.
Så var det med det första mötet. Tänker alltid på det när jag ser Thomas röv shvischa förbi mitt synfält;) Och någon stekare är han absolut inte. Det var bara mitt första intryck den gången. Hahaha.
.

.
"Stekarens" röv har nog varit parkerad på varje löpmeter på denna altan och glott på Ludde då han jobbat;)
..

.
När det sedan blev dags för installation av jacuzzi blev Thomas väldigt behjälplig igen.
.

.
Han fick till uppgift att balansera upp vattnet med alla kemikalier som skulle i, och även att läsa instruktionsboken medan Ludde installerade det elektriska.
.

.
Det var rena rama raketforskar fasoner. Vilken tur att de var två till att tyda den vetenskapen.
.

.
Det tog ungefär ett dygn för dessa två att få jacuzzin badklar.
.

.
Här sitter de och väntar medan jacuzzin värms upp.
.

.
Under hela våren och sommaren har Thomas även skött om vår lilla gräsmatta. Vi fixade gräs och hade ingen klippare, och de har inget gräs men väl en gräsklippare. Smart va:)
.
.
Här hjälper Thomas till med staketet.
.
.
Det här är också en vanlig syn här hos oss. Så fort en är ute, dyker den andre upp:)
.
.
Så fort jag vänder ryggen till är de tillsammans;)
.
.
När det är kallt om kvällarna är det mysigt att dela filt.
.
.
Och här står sötnosarna och bjuder på ett par likadana pilotbrillor som Thomas har till Ludde Tradera.
.
.
Som sagt, detta är sann kärlek.
.
.
Den här synen har man också mötts av några gånger.....
.
.
... det betyder att det är baddags för turturduvorna.
.

.
Fast han verkar även gilla oss andra för han badar även med resten av familjen:)
.

.
.
Ja du stekar`n...... We just löv you to;-)

6 kommentarer:

Soltorpsgarden sa...

haha vilken härligt bildserie och med underbar text till! Som en serietidning fast på riktigt! Gud så rolig du är med kommentarerna, tack för det, jag fick mig några skratt!! Så gulligt. Kram Vivi SOltorp

Linda sa...

Vilka mysiga karlar! Lyckos dig!!! ;-)

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Du är för rolig, din toka! Vilken lyx att ha två så snygga rövar omkring sig ständigt och jämt;-)

Kramkram

Harry sa...

Fasiken vilka underbara grannar ni verkar ha och verkar vara själva också för den delen. Jag hade gärna bott mitt emellan er =)

Kramar till er alla
Harry

Viveka på Humlebacken sa...

Schysta grannar!! Varför kallade du inte ut honom också när jag ändå hälsade på Annso??

Anonym sa...

Grattis att du har fått min son till granne! Han är bara bäst och väldigt go. "Praktisk" har han också blivit på kuppen, tummen sitter på rätt ställe. En stolt "morsa" i Katrineholm.