torsdag 11 september 2008

Godis är gott, men bara ibland.

Jag vänder bloggen ryggen till i två dagar, och vad händer?

Jag har fått massor med fina kommentarer, två nya utmärkelser och nya besökare med jättefina bloggar som jag tidigare missat har dykt upp.

Jag får nästan dåligt samvete för att jag inte hunnit ta en runda hos er. Ska bara trixa klart detta inlägg så ska jag ut på min "rond".

När jag lämnade er senast berättade jag att det var som att ha "lördagsgodis" kvar att mumsa på när man fortfarande har saker att vänta för att få huset helt klart. Nästan alla "godisarna" har varit deliciösa hittills!

Först fick jag upp en smarrig lakritsfudge ur min påse. Den kom i form av en trevlig sotare som gjorde besiktningen av kaminen. Lite nervöst var det då Ludde höll på länge med monteringen och det var första gången han monterat en sådan. Sotaren (lakritsfudgen) var glad och nöjd och lämnade oss med den vetskapen att nu kunde vi börja elda. Mums!

Sedan har jag mumsat vidare på en röd/grön napp i form av ett nytt Elfa system till Alexandras garderob. Lite fastnade det mellan tänderna tack vare priset på elfan men, hua så skönt att äntligen få bort alla hennes kläder från kontorsgolvet!

Som en sammetslen geisha chokladbit som smälte fin fint mot gommen var det att höra KA.s (kvalitets ansvarig) beröm för vårt gedigna arbete med huset. Han tyckte vi gjort ett mycket bra jobb. Allt var perfekt genomfört enligt hans tycke. Att han dessutom berömde oss för vår smak och all energi vi lagt ner på detaljer gjorde bara att chokladbiten smakade än mer ljuvligt;-)

Nästa godisbit var en sur äcklig seg och hård sak i form av ett felmåttat glas som dessutom fick mig att bita sönder en tand. URK!


Glaskillarna (som för övrigt är super trevliga), kom glada i hågen med mina två glasbitar till köket. Den lilla biten satt som en smäck! Och snyggt blev det med;-) Sedan var det "bara" att hämta in den långa biten som skall löpa över hela diskbänksväggen. De smetade upp klister över hela väggen och började med sin montering när de plötsligt insåg att glaset aldrig skulle gå att få dit utan att montera bort kranen. Till all tur var Ludde precis hemkommen. Inte för att han är någon rörpulare men han fick försöka montera ner kranen.

Det var tydligen lättare sagt än gjort.

I ungefär 45 minuter höll ha på. Det rann vatten överallt. Mången morr och attack mot mig i form av "du och dina j-vla inredningsspecialer" hördes från undersidan av bänkskåpet där han låg och kravlade.


När väl min "j-vla inredningsspecial" var lossad kunde glasmästarna äntligen påbörja ditsättningen av mitt vackra glas mot väggen. När de nästan, nästan var där mot väggen utbrister Ludde plötsligt. "Men killar, är det där verkligen rätt måttat?"


Vadå?


Jorå så var det, det knakade till i min tand och jag spottade ut tandbiten på bänken:(


Hålen för uttagen i glasskivan hade måttats från fel sida. Därför var det "bara" att bära tillbaka skivan till lastbilen, försöka spackla bort klistret från väggen, och för Ludde att återställa kranen.


Nu får jag ringa tandläkaren för att boka tid och snällt vänta på att min skiva denna gång blir rätt måttad till de återvänder på tisdag.





Såhär fin ordning börjar Alexandra få i sin garderob.






Sotarmulle inspekterar......






och prov eldar.






Åhej, åhå vilken lång glasskiva.

Charlotta (charlottas hemmaplaner) frågade om glaset var genomskinigt och om jag skulle ha vitt bakom. Första tanken var att göra så för att kunna ändra baktill när man tröttnat. Jag ville dock inte ha ett glas som ser "bå/grönt" ut. Jag fick rådet av glasmästarna att ta ett glas som heter "opalglas" Det glaset målas med den färg man önskar baktill på själva glaset. På det viset syns inte lim och sådant som med tiden ändrar färg. Dessutom sade de att hur man än tätar så lyckas det alltid på något konstigt sätt krypa in en liten fluga eller smula som syns bakom ett genomskinligt glas och som man sedan retar sig något fördärvat på.





Synd bara att de var tvugna att göra hålen fel!







Så här fint blev det iaf på den korta väggen. Den som var rätt måttad;)






Silikoning kvarstår. Man ser vart det barkar. Jag tycker det blev bra med brytnigen mot spishörnet. Att jag valde göra på detta vis beror på att fläkten sitter högre än hyllskåpen. Hade vi satt glas hela vägen hade vi fått skarva glaset i hörnan och det tycker jag inte hade blivit snyggt. Nu blir det en intressant hörna istället.


Kaklet är jättefint. Det syns inte på bild, men det är lite metallic och skimrar lätt i rosa/lila/grått om man tittar noga.






Nu får vi leva med detta till på tisdag. I och för sig är det käckt att det torkade limmet matchar övrig inredning;-) Tänk om det torkade limmet varit knall orange;-)

11 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha sitter och ler åt din härliga gottepåse beskrivning.Synd bara att det skulle bli ett tandläkarbesök hi hi.Jag tror att det kommer att bli grymt snyggt när det blir klart.Verkligen kul att få se och följa hur ni kommer i ordning i ert fina hus.
Ha nu en bra dag.
Kram Helena

Vitudden sa...

Hihi ,,, vilken underhållande beskrivning :-) Det är alltid lika roligt att titta in hos dig. Det är skönt att veta när man står i ett tomt skal att det blir fint till slut, ni är ju ett bra bevis på det :-)

Ha en bra dag!
Ulrika

Anonym sa...

Jamen, det blir ju så braaa! Glasskivan i opal har jag inte sett förut, men den är verkligen jätte fin!
Måste passa på att berömma dig för ditt språk. Du skriver så otroligt bra och hela tiden med en glimt i ögat så jag blir alltid lika glad när jag läser dina inlägg!
Stor kram till dig idag!!

Anonym sa...

Vad fint det blev i köket =)

Usch att du bet sönder en tand, husbygge ger tandgnisslan ;) Jag jobbar ju som tandhygienst så en bettskena skaffade jag mig ganska så snabbt hihi.

Ja, blomman heter hjärtan på tråd, lärde mig det igår :) dem är jättesöta och lättskötta =)

svartataket sa...

HAHAH, du är go du! hihi
Attans med skivan!Typiskt! Härlig med spisen va?

KRAAAM och snart är det helg!

Morkullan sa...

Så förargligt.. Men samtidigt så läckert.....!

men du vet.. allt löser sig till slut... och du kan ju njuta av resten av huset medans du väntar....
Gillar också din gottepåse beskrivning - för det är ju så ett husbygge känns.....

kram
Ina

Charlottas hemmaplaner sa...

Skrattade gott åt din djupdykning i godispåsen. Dina liknelser är verkligen lysande!
Du får stå ut med det matchande torkade limmet i väntan på den sista goda karamellen!
Ha en underbar torsdag!!!
Kram //Charlotta.

Familjen Eriksson sa...

Det är som man säger till barnen. Äter man för mycket godis måste man gå till tandläkaren och laga!

Skämt åsido så är det ju tråkigt att det inte kan bli rätt från början, men då skulle det ju inte vara någon sport. ;)

Har du spelat i Balrogs damlag för 100 år sen? På den tiden då SM var en turnering? I så fall kanske vi har tacklats på plan... HSK Falun var min moderklubb.

Förresten har jag svarat på dina frågor i ett inlägg.

Kramar
Maria

Sussi sa...

Va surt med hålen i glaset...men det kommer att bli snyggt då de sitter på rätt ställe =)

Anonym sa...

Jag vet att man inte ska skratta åt andras "olycka", men du får skylla dig själv när du skriver så roligt... jag älskar din gotteberättelse... och det kommer att bli skitbra i köket.
Handtagen/knopparna ska vi ha till våra skrivbordshurtsar. Kvänum levererade 4 hurtsar till köket som vi inte skulle ha, och sedan har de aldrig kommit och hämtat dem, så nu ska de bli skrivbordshurtsar i stället. Men för att de inte ska se ut som kökslådor vill vi ha några "knoppar" som verkligen "skriker" arbetsrum.
Den jag visade på bilden köpte vi för ca 6 år sedan när vi målade en ful furubyrå vit. Men jag kan inte komma ihåg var jag köpte dem... surt.

ColonialEast sa...

Trodde först att det torkade limmet var ditt fina kakel ... Men det riktiga kaklet var riktigt snyggt!