tisdag 16 september 2008

Fyra årstider.

Jag fortsätter på temat hur länge vi bott i huset.

Drygt två veckor är det nu, och det slår mig att vi och huset redan genomlidit samtliga årstider tillsammans!

Vecka 12 restes huset. Vintern hade varit väldigt mild. Knappt någon snö hade vi sett ditintills. Måndagen den 17 mars restes huset bit för bit under en förmiddag som visserligen var lite kylig men med strålande sol.

Plötsligt på eftermiddagen hände det som jag bönat och bett om att få slippa! Ett snöoväder drog in över, på och in i vårt hus och vår stackars husresar personal!




Det var ett minst sagt snö-pligt slut vi fick på den dagen som annars var en av de mest underbara dagar jag upplevt i mitt liv!



Så här i efterhand när jag blickar tillbaka och tittar på bilderna så fylls jag återigen med alla känslor jag hade under dessa dagar. Enorm fullständig lycka blandad med en hemsk skräck över hur huset mådde med all snö som låg i drivor "inomhus".

Vi skottade ut all snö från huset, satte in värmare och föräkrade oss om att inget blivit skadat.



Tiden gick sin gilla gång och vintern övergick till vår i takt med att huset så sakteliga började ta form. Under våren läktades fasaden både på tvären och längden innan det putsades.




Huset putsades i en vit färg som kallas "Funkisvit" och vindskivorna målades vita.




Våren bjöd på vissa härliga soliga stunder. På så sätt fick vi små fikapauser utomhus.




Sommaren kom och vi tog semester. En semester som vi till 100% lade ner i tungt arbete på huset! Under de riktigt soliga dagarna försökte jag hitta sysslor utomhus för att få lite d-vitamin i kroppen. Fast då var Ludde snabb på att ropa in mig i huset igen;)



Den enda ledigheten undar sommarperioden vi unnade oss var i princip under fotbolls EMSpanien eller Sverige spelade.

För mig var det extra roligt att just Spanien äntligen fick vinna. (Mitt Spanska påbrå ni vet)




Nu har vi glidit in i höst. Här ser vi svärmor Stina gnugga och putsa bort all klister och smuts från fönsterbläcken. Stina lämnade dem skinande rena.




Svärfar Lasse utrustades med en sopborste för att sopa rent hela den nyanlagda framsidan med munksten.

Det är verkligen inte fel med hjälpsamma svärföräldrar under höstiga helger;)



Nu på hösten faller mörkret verkligen tidigt. Äntligen har Ludde fått upp vår utebelysning.

Att det tog så lång tid för Ludde att sätta upp dem beror egentligen på mig för jag har haft svårt att bestämma mig för vilka lampor vi skulle ha.




Det bidde såna här tillslut. De kommer från Nordlux och heter Can Maxi (aluminium type 2881)

Passar fint in på huset och dess karraktär.

Det var fyra årstider i huset det. Nu vill vi leva här i många, många fler årstider och njuta av dem alla!

Förresten, för er som undrar hur vi hade det i helgen med vår "nya" tradition. UNDERBART!

Vi bastade i dagarna tre och jag har aldrig känt mig så mör, ren och hel på länge.

Ikväll gör vi ett nytt försök med glasskivan. Jag rapporterar senare. (Skall även berätta mer om diskhon eftersom jag fått frågor på den både här på bloggen och på telefon.)

Trevlig tisdag;)

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vi är ju inte i mål ännu, men jag känner så väl igen alla känslorna som är kopplade till de olika stegen i processen. Och ändlöst skönt att vara framme sedan. Jag längtar till november :-)

Anonym sa...

Förstår att det måste varit nervöst när all snö kom.´
Måste bara säga vad snygg utebelysningen blev.

Kul att er tradition blev så bra att ni bastade i tre dagar och att du nu är ren hihi.
Ha en underbar tisdag.
Kram Helena

svartataket sa...

ser bra ut !Du är inte skrumpen nu då efter allt bastande :))

KRAAAM
håller tummarna att det blir rätt i dag:)

Anonym sa...

Så otroligt snyggt det blev med utebelysningen!! Hoppas nu att ni får en supermysig höst i ert fina hem!
Kram

Anonym sa...

Såg precis din kommentar - TACK snälla Maria! Jag blir verkligen jätte glad över vad du skriver, så himla gulligt!

Vi har också Ikeas Expedit i på kontoret och i vår dotters rum (och hon har samma tapet som ni har i vardagsrummet, fast vit) och visst är den perfekt till förvaring. Men visst är möblerna från Ocean House fina - jag blir allt lite sugen på införskaffa något snyggt... frågan är bara vad...

Tack Maria - kramar i mängder

Charlottas hemmaplaner sa...

Vad FINT det blev med utebelysningen!!! Vi skall ha något nästan likadant. Som vanligt gillar jag samma saker som dig!
Håller alla tummarna för att det går bättre med glasskivan detta försök nummer två!
Kram //Charlotta.
PS. Tack för att du orkar skriva om allting trots att mitt kommentars-formulär strular till det! DS.

jennys hus sa...

Ni har inte bara fint på insidan utan utsidan också:-)

Kan tänka mig att det inte kändes så bra med värsta snöovädret och snö inne i huset....men det verkar ju inte ha tagit nån skada så det var ju skönt.
Kram/jenny

ColonialEast sa...

Tack snalla för bloggutmärkelsen!! Har inte hunnit med att besöka så mycket bloggar på sistone så jag missade nästan den. Men jätteglad!

Vad mycket fina köksbilder du lagt ut!! Toppenfint! Är lite nyfiken på vilken kyl/frys/vinkyl ni valt? Är lite inne på en liknande kombination. Helst skulle jag vilja ha en hel kyl plus en delad kyl/frys men den kombinationen verkar helt omöjligt att få tag på. Er lösning ser skitsnygg ut!

Och tack för tipset om spiken !!!

Kram!!

ColonialEast sa...

Glömde säga - jättekul att följe de fyra årstiderna. Vilket spännande år ni haft!!! Och vad härligt nu när det är klart! Vad gör man med all "ny ledig tid" då? Fattar inte att jag kommer att kunna sitta och titta på TV någon kväll sisådär mitten av 2009 ... Kram igen!!

Anonym sa...

Åh vad roligt att läsa och se hur fint ni får det, det här är så långt tillbaka jag har hunnit, har ägnat ohälsosamt mycket tid till att läsa idag :)

Fick reda på i helgen att du bloggar när Stina och Lasse var till Bollnäs och firade mormor och har nu snott åt mig adressen till bloggen också. Jag är sååååå himla avis på ert nya fina hus, vill gräva ner mitt gamla unkna under en jordhög eller något när jag kollar på alla fina bilder både inifrån och utifrån.

Ha det bra och hälsa alla!