onsdag 21 oktober 2009

Virkskola

Hej där alla glada.
.
Nu kommer ett försök till en instruktion på hur gå till väga för att virka sig en "Maria-sjal"
.
Jag har alltså INTE följt något mönster. Jag lärde mig att virka när jag var liten. Min mormor visade mig hur man gör och det på Spanska eftersom hon aldrig lärde sig tala Svenska.
.
När ni frågar mig om maskor hit och maskor dit fattar jag nada. Tänk på att virkning för mig och dess termer går i den Spanska förklaring min mormor gav mig:)
.
Min älskade mormor virkade sjalar, dukar, överkast, små tofflor till bebisar och en massa annat. Jag själv virkade små ponchos, mössor och filtar till mina dockor och docksängar.
.
Att jag överhuvudtaget ens kommer ihåg hur man gör efter 35 år är en gåta för mig. Att jag dessutom minns hur mormor gjorde sina alster i större format är en ännu större gåta. Det senare med tanke på att jag inte ens virkat sånt tidigare själv alls.
.
Jag tycker det är jätteroligt att ni undrar hur jag gjort och att ni tack vare mina inlägg inspirerats till att virka egna sjalar. Jätteskoj är det. Nu sitter nog min mormor på sitt moln däruppe och ler:) Jag måste dock ändå erkänna att jag haft väldig huvudbry om just det faktum hur förklara för er mina bloggvänner hur man gör???
.
Nu gör jag ett försök på mitt vis. Hoppas ni förstår.
.

.
Man behöver inte vara en raketforskare för att förstå att man till att börja med behöver en virknål och lite garn. Jag berättar det ändå. Por si a caso eller .. för säkerhetens skull.
.
Jag har virkat den vita sjalen med en hyfsat tjock nål som det står 6 mm på. (Den svarta sjalen är virkad med ett väldigt tjockt garn i 100% ull och till den använde jag en ännu tjockare nål. Size 8)
.

.
Jag tror att de flesta vet hur man startar en virkning. En liten ögla snurras ihop och sedan drar man garnet genom öglan.
.

.
Virk, virk. Längden är individuell. Jag har inte räknat hur många öglor jag gjort. Jag mätte på ett ungefär runt min egen hals. Ca. två meter.
.

.
När jag var nöjd med min längd vände jag på virkningen och petade ner nålen i det tionde hålet.
.

.
I det hålet drog jag igenom garnet med en enkel... vet inte vad det heter. Ögla?,maska? Och sedär... första "hålet/bubblan" på sjalen är född.
.

.
Sedan är det bara att köra på. Ända till slutet. Eftersom jag inte räknat öglorna kan det slå fel på slutet. Jag fick tre öglor kvar och de "backade" jag, eller repade upp.
.

.
Efter första varvet vänder man. Jag visar längre ner hur jag vänder. På bilden ovan visar jag hur mina "hål" i sjalen blir till. Jag virkar fem sånadär på bilden och trär igenom i den tredje öglan på den nedre raden.
.

.
Hoppas att ni förstår vad jag menar för jag själv känner mig aldeles vilse i pannkakan nu.
,

.
In i den tredje på den undre och dra igenom. På så vis får man bubblorna omlott.
.

.
Ja, här ser ni en vändning. För att sjalen ska få sin pyramidform avslutar jag den sista bubblan på halva den nedre bubblan. Jag vänder upp med att virka mig fram till det tredje hålet med enkla...öglor? maskor? virkningar?
.

.
När jag är igenom på det tredje börjar jag om med de fem enkla lösa.
.

.
Hoppas ni hänger med tack vare bilderna iaf.
.

.
Här ser ni efter det tredje varvet. Nu syns det tydligt att det är en pyramidform på g.
.
Nu är det bara att fortsätta varv för varv. Hela tiden krymper varven. Fortsätt till det slutligen bara är en bubbla kvar.
.

.
Jag satte frans/tofs också på mina sjalar. Jag klippte till ett gäng garntrådar och vek dem fyra gånger.
.

.
Nu visar jag bara principen för jag har inte kommit så långt med just denna sjal på bilden.
.

.
Trä igenom garnet i bubblan.
.
.
Gör så här och dra till. Sedan är det bara att finklippa kanterna så de blir jämna.
.
Ett tips är att sätta tofsen i den spetsiga delen av sjalen först och sedan jobba sig uppåt. Särskilt om man sätter tofsarna som jag gör, nämligen i varannan bubbla.
.

.
Slutresultat. Plättlätt!
.
.
Och här en repris på Alexandras svarta sjal i ull.
.
Lycka till nu med era sjalar. Hoppas att ni förstod min beskrivning och att den är bejälplig och inte bestjälplig:) Visa gärna mig era alster sedan. Ni som inte bloggar berätta för mig i kommentarfältet hur det går och vad ni gör och om ni kommer på ett annat trevligt mönster.
.
Har ni fler frågor, var det något som var otydligt? Fråga då på så ska jag försöka förklara vidare.
.
Virka lugnt;-)

11 kommentarer:

Viveka på Humlebacken sa...

Jag undrar snarare om det går att beställa:). Skulle gärna ta en mjuk, gosig sjal i grafitgrått... Vad tar du betalt?

Harry sa...

Åh vad bra med en beskrivning. Detta ska jag defenitivt prova nu när jag fått jobb och ska buss pendla 1h enkelväg till jobbet. Då kommer jag har massor med tid över till att virka.

Jag blev så sugen när jag såg din sjal så jag letade fram min gamla påse med mina ofärdiga handarbeten. Jag hittade där ett par fingervantar som jag påbörjade 1994 där jag hade endast fingrarna kvar på den ena vanten. Den är nu klar så när som på att fästa alla trådar. Att det skulle ta 15 år att slutföra trodde jag aldrig. Jag har dock redan fått en 5:a i betyg i syslöjd för dem då min lärare trodde att de var klara *opps*

Efter det hittade jag en kofta som jag började sticka ungefär samtidigt som jag började med vantarna. Bakstycket är klart men jag håller som bäst på med framstycket och jag har kommit 10cm bara idag på den. Himla roligt när man väl sätter sig. Koftan är dock ganska omodern nu men jag måste ju ändå göra klart det eller?

Sedan har jag en midsommarduk som jag tror att jag började med när vi var ute med farfarsbåt på sommaren ca 1990 kanske. Det är korsstygnsbroderi. Men ack så tråkigt enligt mig. Vi får se vad jag gör med den eller om jag låter min mor färdigställa den hon är en större fantast av korsstygn.

Så det blev en låååång kommentar men du vet du vad du har motiverat mig till. :-D

Kram

Jessica sa...

Tack för en jättebra beskrivning. Jag har suttit med datorn i knäet och tittat på bilderna samtidigt som jag virkat och se, efter några varv så ser det riktigt bra ut. I morgon ska jag köpa fint garn och virka mig en fin sjal. Tack igen för att du tog dig tid till att visa.

Johan & Pernilla sa...

Helt sjukt! Jag blev duktigt sugen på att handarbeta jag med! Sticka mig en halsduk eller virka mig en sjal liknande dina. Dock är jag helt imbecill gällande dessa grejer tror jag, för jag fattade nada... Men ändå, tack för härlig inspiration och motivation!

Erika sa...

Har inte hunnit till garnbutiken än ju, attans får nog sova i bilen istället då. Din beskrivning är lyyyysande!

svartataket sa...

Sicken skola du startat!!! vad ska vi göra nästa gång???hahaha
Den ska jag nog testa! För jag har iiinte börjat virka o inte köpt garn heller! ska lägga in en påminnelse i min mobil direkt!
Nä vi har inte något schema på vem som lagar. Så i går var första gången som sonen fick idén! Hoppas han får det igen! För det var supergott och skönt att för en gång skull slippa tänka=lyx!
Man är glad när vi äter tillsammmans här! haha. kan tänka mej att det är som hos er! det går i hundra hela tiden:))
Nu ska jag ta en treo o jobba vidare:)) Sorry att jag är så kass att hälsa på! Denna veckan har jag hållt mej så lååångt det går från en dator det bara går o det lär nog bli sämre i helgen! åh vad tiden går fort nu bara det är mörkt!(ps. du kan tillverkar en logga så alla kan sy dit den på ditt verk sen.hihi)
tjingeling!
KRAM Jessica

Anonym sa...

Hej!
Gud vad pedagogisk du är! Ska definitivt virka "sjal á la Maria". Har också börjat virka efter att ha ramlat på en helt underbar inspirationssida med massor av gratis beskrivningar. Har även virk- och stickskola! www.garnstudio.se
Hälsningar Carina

Harry sa...

Pust nu är första garnnystanet slut. Men hur gör jag nu? Hur "skarvar" man?

Jag tror inte jag riktigt har förstått hur man ska göra i vändningarna för de verkar inte bli lika fina som dina. Knepigt värre....nu har jag kramp i tummen...

Jag sänkte medelåldern i garnaffären i dag när jag handlade garn och virknål :-)

Kram

Madde sa...

Tack för en superbra beskrivning!! Kunde inte låta bli att leta upp garn o virknål på en gång! Din blev riktigt snygg trots enkelheten så jag hoppas att jag också lyckas!! Tack än en gång!

Mahlin sa...

Tack så hemskt mycket för din virkbeskrivning.
Jag är superinspirerad till att virka mig en egen sjal. Ska skynda mig till närmsta garnaffär och gå loss på alla härliga garner.
Tack än en gång Maria för din härligt inspirerande blogg!
Kram, Mahlin

Anonym sa...

åh... tack så mycket för en bra beskrivning.. sjalen blev topp snygg:)det gick fort och var lätt lyckat..... min blev stor och luftig....