onsdag 21 maj 2008

Gott & Blandat

Ibland känns det som att det står stilla med bygget, men det går faktiskt sakta framåt. Vi skulle vilja vara där ute i större utsträckning egentligen, fast det är ju svårt när vi bägge har arbeten att sköta. Vi måste få in stålar för att kunna bränna dem:)
Igår tog Ludde ledigt från sina kunder dock och bistod Fredrik med en massa.
Takläkten i den stora öppna delen är klar....

jag har länge irriterat mig över den oordning killarna haft på alla olika ritningar, så jag kavlade upp ärmarna och "riggade" iordning ett sådant här system åt dem...

Prydligt va! Nu har de en fin överblick över ritningarna och kan lätt plocka ned den som är aktuell för stunden.

Elskåpet i tvättstugan fälldes in i väggen så att den inte skall stå ut. Det är inte kul med en tjock klump på väggen.

Golvvärmeväxlaren skulle egentligen stått nere i vardagsrumsdelen och då skulle det ha varit en ful låda som hade stått ut där som jag med all säkerhet hade gått omkring och irriterat mig på i framtiden.
Därför har vi istället förlängt slangarna och fräst in dem i väggen mot det stora sovrummet....

...den blir alltså infälld i väggen och kommer att kunna nås via en diskret lucka som kommer att döljas av sängen.
Kontorchefen på vår bank Marie Bertilsson kom på besök och blev så här glad över att få med sig ytterligare en räkning till byggkredektivet.
Marie är för övrigt en barndomskamrat till både Ludde och mej;-)

Slutligen, så här ser "pottorna" ut som man sätter in spotlightsen i sedan. Dessa skall sitta i relax/badrummet.
Jag fick även prata och träffa vår plattsättare idag (Tisdag). En stor sten föll från mitt bröst. Vi har inte riktigt varit på det klara med vem som skulle få jobbet.
Det visade sig att Fredrik hade en bra kontakt och Mats som han heter hade möjlighet att hjälpa oss. Jag gick igenom med Mats alla mina funderingar och visade honom mina (våra) val.
Mats som verkar vara en lugn, pedagogisk och kunnig plattsättare gav mig lite tips och upplyste om små detaljer jag missat. Mats gillade min "dyra" smak (som Ludde irriterar sig på) och förstog precis vad jag var ute efter.
Nu VET jag att badrummet kommer att bli den "oasen" jag hela tiden strävat efter.

1 kommentar:

Taklyftet sa...

Tack för omtanken.
Vårat bygge lär stå stil ett tag nu, tyvärr, fast jag är himla glad att det inte blev värre än en bruten arm.
Kul att se att det går framåt för er.