lördag 29 november 2008

Om 27 minuter...

är det första advent och kommer de mina äntligen hem. Jag har ju som jag tidigare berättat varit helt solo idag och "älgat" på här hemma som ett riktigt miffo. Skönt har det varit att pula ifred, men ack så ensamt ändå.

Iår har jag pyntat på ett annorlunda sätt än jag tidigare gjort. Kanske beror det på att det är första gången i nya huset och även på att jag är kraftigt inspirerad av alla mina bloggvänner där ute i cyberspace. Vad vet jag? kul har jag haft idag ändå. Normalt sett har jag i princip bara nöjt mig med några stakar i fönstrena och någon enstaka julblomma. Tomtar och annat krims har jag egentligen inte varit mycket för. Dagen innan julafton har vi klätt granen, alltid i vitt och silver och möjligtvis har en eller två små tomtar fått pryda någon bänk för ungarnas skull.

I år är filosofin helt ändrad. Jag nämde den för Rebecca i morse och då sa hon bara..."åhhh äntligen mamma en jul med julfärger"

Jag har nämligen bestämt mej för att ha lite röda inslag till allt det silvriga och vita, och för att pynta redan nu till advent. Eftersom vi har så mycket mysbelysning redan i huset känns det så överflödigt med alla elljusstakar. Därför blir det ytterst sparsamt med den varan. Istället för all extra belysning piffar jag till det med annat för att få till advent och julstämmningen.

Nåväl slutbeskrivet, tror att jag visar med bilder istället. Även fast den riktigt mysiga stämningen inte syns på bild....




Köksfönstret...



Det runda fönstret i köket. Här passade det riktigt bra med en liten stjärna i alla fall. Det är tur att jag har min elis. Han har kopplat den så att vi kan tända den från befintlig strömbrytare på väggen istället för att klättra upp och trycka på knapp på sladd;)




Alexandras fönster...



Mycket pyssel har det varit...




Alexandras mojäng (fusk eldstad) som hon tänder värmeljus i har fått lite juliga pärlor...




Fönstrena i vardagsrummet är pyntade som i köksfönstrena.




Pyssel och meck...




Här fick slutligen Alexandras dyngraka tomte stå:)




Vardagsrums bordet. Inte så juligt kanske, men fint och prydligt.




Böt även gardinerna. Det skar sig med det lila;) (det ser verkligen pisstråkigt ut på bild)



Matsalsdelen...




Fönstrena uppe i höjden...



Vitt och rött. rent och fräscht...och juligt.



Mera fönster...



Mera pyssel...




Ovan köksbordet har jag hängt en sån här som de säljer på IKEA. Det var till denna jag skickade upp Ludde på stegen i ett tidigare inlägg;)



Mera matsal...



och mera pyssel i fönstrena...

Jag har faktiskt gjort en massa mera men nu hör jag att de mina rycker i dörren.....visar allt det andra i morgon.

God natt

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åååååååå, du har ju inte alls bara sutit och väntat på att vi andra ska skapa julstämning... du har ju skapat - i kubik. Ska fixa - och fota - det mesta i morgon...
kram och gonatt!!

Favoriterna sa...

Kul att få se vad fint du gjort. Själv sitter jag på jobbet och är inte det minsta sugen på att pynta. Men vi får väl se hur jag känner mig när jag sovit.
Men ni har det såååå fint hemma.
Kram

Anonym sa...

Det ser INTE pisstråkigt ut i vardagsrummet - det ser supermysigt ut! Vad mycket du har fixat under dagen och ni har ju verkligen fått en härlig julstämning. Det ser så fint ut med alla röda kulor i fönstrena och jag gillade verkligen det där röda mojset som du hade lagt på fönstrena där högt uppe i matsalsdelen. Supernice! Så perfekt dessutom att kunna tända och släcka stjärnan med strömbrytaren på väggen! Så önskar jag att jag också hade, men här är det brist på en händig elis.... Dina hjärtfat blev himla snygga på ditt vardagsrumsbord! Vad du är bra på att fnula och göra det mysigt!!

Ha det bäst! (Har sovit gott hela natten och jag är övertygad om att bara tanken på din härliga godnattsaga gjorde susen - TACK sötis!)

Kram

Vitudden sa...

Hejsan Maria!

Vad du har pysslat och grejat, det blev ju superjuligt och fint :-) Jag såg att du har köpt Rädda barnen ljustakarna från ICA, superfina. Japp superfint helt enkelt ;-)

Kram Ulrika

Familjen Eriksson sa...

Men hörrudu, är du pyntmästaren eller? Hade jag vetat det hade du nog fått göra en insats förra helgen.

Själv var jag sugen på att pynta förut men nu när jag borde vill jag inte alls... Har fått upp ett par stjärnor iaf.

Ludde fixade ett bra häng där ovanför bordet tycker jag.

krämelikram

Lösvirkesbyggarna sa...

Det blev verkligen jättefint! Hoppas att jag får samma inspiration och ryck som du nästa år, när det är dags att pynta i nya huset. I år blir det bara de där ljusstakarna och en och annan julblomma hhos oss...
Kram Anna

Anonym sa...

Men kära nå'n vad du har pysslat!!!!

Här står jag mitt bland våra flyttlådor och känner mig alldeles tagen av allt pyntande. Vill också julpimpa mitt hus!!! De kommande veckorna blir verkligen jobbiga...

Hur mycket tapet behöver du? Får mäta och se hur mycket som jag har kvar. Självklart behöver du inte betala!

Kram och trevlig 1:a advent

//Charlotta.

Från koja till slott sa...

Jättemysigt! Gud vad du har piffat!Trevlig första advent!
Kram Pernilla

Anonym sa...

Åh vad fint du pyntat.Det blev ju verkligen kanonfint.Vilken härlig julstämmning.Längtar ännu mer nu till att vårt hus ska bli klart.
Jag får ladda upp inför nästa jul istället.Kan säga att jag blev extra sugen nu när jag fick se ditt härliga inlägg.
Ha det nu så bra i ert super mysiga hem.
Kramar Helena

Anonym sa...

Vad mysigt ni har fått det. Jag har ocå pysslat en del idag. Har samma "hall" problem. Vet inte riktigt hur jag vill ha det. men som sagt, Rombyggdes inte på en dag.

//Maria