onsdag 17 november 2010

Orvar och hans nya vänner

Minns ni Orvar? Hångelpläden vi kallar Orvar här hemma? Om inte läs här.
.
I alla fall..... Orvar har fått nya kompisar. Jag har sytt lite nya kuddfodral och mixat dem med olika typ av kuddar jag redan hade.
.
Samtliga är randiga. Svart-vita förstås.
.
Svart-vit-o-man och förtjust-i-ränder-o-man som jag är:)
.

.
Sedär! En hel hög med nya kompisar till Orvar.
.

.
Muffsigt och pluffsigt...
.

.
... och ombonat.
.
Enhetligt men ändå lagomt busigt med de olika ränderna.
.

.
Jag älskar ränder. Har alltid gjort.
.
Ränderna går aldrig ur som det så vackert heter.
.

.
Jag har sytt mina kuddfodral enligt "örngottsmodellen" Plättlätt att sy.
.
Den stora kudden närmast i bild till höger är köpt på IKEA för den som undrar. Även tygerna jag använt mig av till mina egna kuddfodral är inköpta där.
.

.
Och nä..... det ser inte så prydligt ut i soffan efter att vi suttit/legat där.
.
Men jag är jäkligt snabb på att återställa det hela när vi reser oss upp ska ni veta:)
.

Nu till lite svar på alla era frågor.
.
Brädväggen i vardagsrummet har vi köpt på Bauhaus och det heter Lundbergs Effekt.
.
De vita husljuslyktorna i vardagsrumsfönstret har jag köpt på nätbutiken Gårdsromantik Havsviken för länge sedan.
.
En av frågorna rörde glaset ovan köksbänken. Ett önskemål om att berätta i ett eget inlägg om hur vi gjorde osv. Jag har redan gjort ett sådant inlägg för länge sedan. Länkar till det här.
.
Jag ber om ursäkt för att jag svarar på alla era frågor så sent. Från och med nu ska jag försöka svara fortare och jag tänker göra det i samma kommentarsfält där ni ställer frågorna. Vi testar och ser om jag lyckas med det.

.
Slutligen så vill jag tacka er alla för ert fina pepp i mitt förra inlägg. Ni är ju bara för härliga! Särskilt du från Tyskland. Sonja .... Tänk att lilla jag med mitt lilla språk lärt dig "vardags" Svenska :-)
.
Det var inte på det viset att "någon" varit dum mot mig och därför fått mig att vackla i mitt själförtroende.
.
Det rörde lite annat. Klassiskt sånt där kvinnotjafs ni vet. Vi ska alltid vara så förbenat duktiga och ibland tycker vi att vi inte räcker till eller är duktiga nog.
.
Lite sånt var det och jag kände att jag behövde en Ego-boost. Fuck Jante gjorde susen! Testa själva får ni se;-)
.
Nä åter till fixandet i arbets/gästrummet. Snart är det äntligen klart.
.
Må väl!

13 kommentarer:

Jessica sa...

Kanonfint. Du e så duktig, Maria. Att du orkar. Ha de gõtt.// Jessica Avesta

annicap sa...

Vad går du på? Små vita piller?
Skicka receptet - jag vill också ha en massa energi!!!

Kram!

Emma H sa...

Hej!
Har precis hittat till din blogg och gillar den skarpt:)
Måste fråga vart du köpt eran vedförvaring? Stilren och snygg. Letar efter nån som skulle passa hos oss och den så superfin ut.

Mvh Emma

www.villa113.bloggspot.com sa...

Hej Maria, Imorse kom jag på att jag inte varit in på din blogg på evigheter, vet ej varför, bara glömt bort liksom:(. I vilket fall så e jag så glad att jag gick in nu...blir fortfarande så glad när jag läser din blogg, och får så mycket inspiration. Du e verkligen så härlig och bjuder på dig själv o ditt fina hem.
Ha en riktigt härlig dag!
MVH
Maria Nilsson

MIN LYCKA ♥ sa...

Ränder är snyggt! Fint som snus! Bra..ge mig en massa bra tips nu, behöver det!

Nu uppmärksammade jag era stolar/matsalsgrupp i rummet bredvid köket. Vita och fina. Vi tittade på likadana i helgen på "Våra möbler" eller "Svenska hem" som det kanske heter. Dom var fruktansvärt obekväma och hårda och sitta på, har ni köpt även de på Länna möbler?? Villa ha nåt liknanade..men i bättre kvalitet..

En försäljare sa att det är en väldig skillnad på stolar i kvalitet och tror att det finns liknande som är lite bättre för rumpen;)

Kram till dig!

Maria sa...

Jessica:
Jag orkar när jag har lust. Ibland är jag trött och då orkar jag ingenting:)

Annicap:
Går på ren vilja ibland:) Nä ssom sagt jag pysslar när andan faller på. Det går i perioder. Har blivit min nya hobby.

EmmaH:
Kul att du hittat hit och att du gillar den. Vedmojängen köpte vi på Bauhaus förra hösten. Kostade 499 inte på det värsta viset. Gillar den jättemycket. Inte klumpig, snygg och det rymmer massor med ved i den.

Maria Nilsson:
Välkommen tillbaka då:) Tack så mycket för dina rara ord och fin dag önskar jag dig med.

Marika:
Vi köpte matsalsgruppen på Asko (numera Svenska hem) Den var inte så värst dyr. Vi köpte den till vårt förra hem då vi renoverat köket där. Hittade inget perfekt just då så då fick den duga. När vi flyttade hit prioriterade vi annat. Det är inget fel på den så till vida att den är fin att titta på. Vi sitter sällan där eftersom vi oftast myser vid köksön. (Eller på altanen då vädret tillåter) Och det stämmer att det är inget vidare kvalitet. Men som sagt när andan faller på och vi plötsligt snubblar över det vi vill ha slår vi till....fast vi har inte bråttom:)

// Maria

MIN LYCKA ♥ sa...

Tack för ditt svar!
Japp, nyårsblåsan är tidigt inhandlad i år..vågade inte chansa på att tiden finns att gå i affärer vid jul eftersom flyttlasset går 20 dec!

Anonym sa...

Hej!

Ditt hem är smakfullt och hemtrevligt! Gillar din smak och stil skarpt. Tipsa oss gärna var du har köpt dina saker - då vi ofta vill "apa" efter lite här och där.

Du förgyller dagen, då jag hittar ett inlägg :-)

Sofie

annicap sa...

Maria, du har en enorm vilja! Det händer alltid så mycket hos er. Jag blir faktiskt riktigt avundssjuk.

I alla fall - jag håller med alla andra: ett nytt inlägg på den här bloggen eller en kommentar på fejjan gör en på riktigt gott humör!

Kram & tack!

Jessica sa...

Vad bra, var oxå ute efter din vedförvaring ☺.

Snäckskalsdalen. sa...

Fina streck på dina kuddar!
Kram

Hanna - Whiterainbow sa...

SNYGGT med alla dessa svart-vita kuddar! :)

Kram

Tanya sa...

Oj, vilket fint hus du har!