fredag 12 november 2010

Fuck Jante!

Befinner mig i ett konstigt läge just nu. Jag kan inte gå in på detaljer om vad det är eller vad det handlar om.
.
Läget har fått mitt självförtroende att svaja en aning. Ena stunden känner jag mig oerhört stark... och i nästa stund sjunker det hela ner till fotknölarna.
,
Det svänger precis som mina hormoner gör då det är fullmåne!
.
Jag behöver en energikick av något slag.

En stor fet ego-booooost för mitt självförtroende.

Därför mina vänner tänker jag tillägna detta inlägg åt mig själv.
.
Jag ska berätta för er om de saker som jag är bra på. Egenskaper som är synonyma med min person.
.
Om det ska jag skriva, trots att vi bor i ett land där det är fult att säga bra saker om sig själv.

Jag tänker harkla upp en stor slemmig loska och spotta ut den rakt i fejset på Jante!
.
Med andra ord.... Fuck Jante!

Let´s go....

Jag är en jättebra mamma: Från första stund då jag blev mamma lade jag allt vad jag själv heter åt sidan och har sedan dess mina döttrars bästa som första prioritet.

Jag är en god hustru: Jag står vid min mans sida. Både i vått och i torrt. Som en "side by side" kyl/frys pjäs.

Jag är en omtänksam, varm, snäll och kärleksfull person: De människor som står mig nära ger jag gladeligen allt jag har att erbjuda utan att tveka.
.
Jag är generös: Jag delar alltid med mig.
.
Jag är bra på att komma på fiffiga lösningar och jag är idérik: Denna egenskap är jag bra på såväl i privatlivet såsom i arbetslivet.

Jag är rolig: Jag levererar ofta roliga kommentarer som upplevs upplyftande i de flesta sammanhang.

Jag är en glad skit: Jag har väldigt nära till skratt och får min omgivning att må bra tack vare mitt glada humör.

Jag är en bra vän: De vänner jag har uppskattar mig precis som jag är och för den jag är. När de vänder sig till mig med bekymmer lyssnar jag och sedan hjälper jag till med det jag kan.

Jag är bra på att uttrycka mig både i tal och i skrift: Visst kan jag vara långrandig både när jag pratar och när jag skriver. Jag stavar inte allltid rätt och meningsbyggnaderna kan vara lite sådär. Men jag är bra på att få sagt det jag vill ha sagt.

Jag är bra på att lyssna: Trots att jag själv gärna pratar mycket och länge är jag bra på att lyssna.

Jag är bra på att få andra att må bra: Jag är en mästare på att ge alla möjliga människor jag möter i min vardag komplimanger av olika slag. (Inget fjäsk) Jag ser hur de växer av mina ord. Det tycker jag är så härligt!

Jag är duktig på att laga mat: Jag lagar god mat och jag har svart bälte i att koka soppa på en spik!

Jag är nyfiken och intresserad: Tycker det är roligt med olika typ av utmaningar och är driven till att lära mig nya saker.

Jag är en tävlingsmänniska: En egenskap som bidragit starkt till min målmedvetenhet.

Jag ser bra ut: Jag har ett fördelaktigt utseende. Jag har haft turen att begåvas med en uppsättning schyssta gener. Visst skulle det vara trevligt med ett par lökar placerade ett par våningar högre upp och en något tajtare röv... Men jag är glad ändå. Det kunde ha varit värre.

Jag är ödmjuk: Trots att jag kan uppfattas som kaxig och temperamentsfull av människor som inte känner mig är jag oerhört ödmjuk.

.
Jag inser att jag är bra på mycket mer men jag nöjer mig här för stunden.
.
Det känns redan bättre.
.
En riktigt go och härlig helg önskar jag er alles!

19 kommentarer:

Annika sa...

Hej Maria! Kan det vara så här - du är fullständigt normal :-). Hur lycklig man än "bör" vara så känner man sig nere ibland. En simpel kommentar från någon oödmjuk medmänniska kan trycka ner en i skorna. Du verkar vara fantastisk på att kunna se möjligheter och ser inte molnen före solen. Inom hundträning och övrig djurträning jobbar man framgångsrikt med positiva metoder, man belönar det som är rätt istället för att fokusera på det som är fel. DET tycker jag fler människor skulle göra också - du verkar vara en sån. Varför lägga energi på det som är fel? Andas lugnt och fortsätt tänk positivt så kommer du igen. Stor kram och tack för en rolig, inspirerande och trevlig blogg. Annika

Style by M.O.M. sa...

Åh, så befriande! Någon som vågar sticka ut näsan lite utan att trampa ner på andra! Bra där!

Trevlig helg efter den härliga urladdningen!

/Karin

Pernilla sa...

Jag älskar när man fuckar med Jante. Go Maria!
Och vet du. Allt det där visste jag, fast jag aldrig har träffat dig. Men jag hoppas att jag får det någon gång. För jag tror att du är en livs levande energikick. Och känn ingen press... :)

Viveka på Humlebacken sa...

Puss på dig Maria!!!!!

Unknown sa...

Du är bäst !!!!!
Fuck Jante ,det ska bli mitt talesätt no 2 jag kämpar fortfarande med mitt eviga Carpe Diem. Näst efter det kommer absolut Fuck Jante.
Nytt väggord kanske hihi.
Kram på dej o ha en härlig helg
Bittan

Bittan sa...

Fuck google oxå !!!!!
Det var inte min stackars Prinsessa som kommenterade nyss, hon råkade bara va inloggad :-)
kram Bittan

Snäckskalsdalen. sa...

Underbart!
Stor kram
Agneta

MARIES FOTO sa...

Genom att bara har läst din blogg, vilket kanske kan tyckas ytligt, måste jag säga att jag ser att desssa egenskaper stämmer helt rätt. Jag uppfattar dig som en varm och härlig person.
Ha en skön helg och hoppas det löser sig vad det än må vara.
Kram Marie

petra sa...

känner dig bara här genom bloggen, men det var verkligen precis du på allt, den uppfattningen har jag fått i alla fall.
Avis på dina vänner/familj som får ta del av underbara dig.
en stor bamsekram till dig och en trevlig helg

Proforma - Irene sa...

Härliga du! Ingen tvekan... så är det! Tryck du ner Jante bara...

Tack för färgsort och nummer. Ska försöka få målat innan jul men du vet ju hur det är... tid är en bristvara och särskilt då innan jul. Håll tummarna!
Trevlig helg du med!
Kram

Vildhjärtas sa...

:o) Blir glad av någon som ser på sig själv positivt! :o)
Kramar! Du är bra!

Sonja Sell fran Tyskland sa...

Hej Maria,

jag läser din blogg sedan du började julkalendern med Viveka sista December och jag upskattar dina idéer och din energi, men för mig personligen är viktigast av alla dina beskrivningar att du är verkligen utmärkt bra att uttryckar dig. Jag har lärt mig jättemycket "vardagssvensk" genom din blogg och därför är jag väldig tacksam. Sadana saker lära man sig aldrig genom böcker eller kurser i folkhögskolan. Tack - och upp med hakan, du är värd ett stort axelklapp och det är helt okay att göra det själv ibland.
Sonja Sell fran Tyskland

Mamma med ambitioner sa...

Maria min vän! Dessa fina egenskaper är så tydliga att jag känner igen dem allihopa hos dig trots att vi bara känner varandra bloggledes. Fuck Jante låter som ngt jag vill ta till mig direkt. Tusen komplimanger kan så lätt förstöras av bara ett litet fel steg ifrån någon klumpis :)
Ha det bäst vännen!
Kramisar Kristina

annicap sa...

Du är bäst, Maria! Stå på dig.

Kram kram

MIN LYCKA ♥ sa...

"Mamma"..du är skön..!!

Är helt säker på att du har koll på läget här runtomkring bloggarna. I perioder i livet är det svårt att få ihop allt. Att blogga är ju faktiskt inte det som man måste göra varje dag, men det är kul när man får upp ångan. Mina bloggkrafter kommer nog vara på högvarv en period framöver, har ju något att blogga om nu!!

Hos oss händer det mycket och vi är mycket mycket glada;) Trots att det blev ett begagnat hus till slut, så har det full potential att bli tip topp.

Jag gillar planlösningen och hela insidan är som ny.

Vi är petiga när det gäller möbler och måste åka runt till "alla" ställen för att inte missa något bra. Ska ta med mig ditt tips och faktiskt flytta in först och köpa sen...har en svag aning om att du faktiskt vet hur det är;)

Du är go, kram på dig!
Marika

Lillsyss sa...

Men du vet vãl att du alltid kommer att vara min hero !
Lillsyss, love you

MIN LYCKA ♥ sa...

Tack, smart tips med vita prickar, ska testa med en gång!!

Linda sa...

Du är underbar! Svårt att tro att en sådan som du får dippar ibland... Hoppas det känns bättre snart. Kram L

anna sa...

Hej Maria! Halkade in här av en slump och bara fortsatte att läsa dina inlägg.
BRA att du vågar skriva att du gillar dig själv, ännu bättre är att du är nöjd med dig själv.
Go girl1
kram