måndag 29 juni 2009

Staket

Den här helgen har verkligen bjudit oss på ett fantastiskt fint väder. Vi har fisit runt i bikinis och badbraller i princip hela dagarna och även halva kvällarna. När det blivit svettigt har vi tagit oss en kall dusch ute vid utespat. Är vi på Mallis eller? Det enda som fattas oss är medelhavet nedanför oss. Mellan alla besök som jag visade i mitt tidigare inlägg och under söndagen har vi spikat upp mer staket.
.
En planka här, en planka där.... lite softisch i skuggan, en planka till. En promenad bland mina krukor, en planka till, lite svalkande dusch, ännu en planka till..... osv. Härligt!
.

.
Med en spikpistol kopplad till en kompressor går det fort att spika upp brädorna. Poff, poff så sitter de där de ska.
.

.
I år har jag helt förträngt det där med att trimma upp sig inför beach 2009. Till all tur har jag lite vass (läs djungel) att gömma mig bakom lite här och där på altanen:)
.

.
Här står Alexandra och säger, "mamma skriv på bloggen att det är jag som målat staketet" Visst gumman.... fast morsan och grannfrun var väl ändå med och målade va.
.

.
Inramningen med de vita plankorna är verkligen pricken över iet! Den här delen på det övre etaget blir "matbordsdelen". Just nu ser det väldigt opiffat och kalt ut. Här kommer det snart upp en markis och lite annat smått & gott.
.

.
Jag bara älskar alla ränder....
.

.
Vy från det övre etaget ner mot utespa avdelningen.
.

.
En liten tvärtom vy. Nerifrån och upp alltså.
.


Vi är inte helt klara som ni ser. På kvällen när solen ligger lägre får vi fantastiskt vackra skuggor. .
:


Den högre delen av staketet runt spat ska dubblas. Dvs vi sätter plank även på insidan omlott mot de bakre brädorna. På så sätt blir det helt insynsskyddat i hörnan.
.

.
Duschen har användts flitigt under helgen. En meter ifrån det långa låga staketet skall det planteras en lummig grön häck framöver.
.

.
Snart är vi helt klara med altan projektet....snart:)

16 kommentarer:

Soltorpsgarden sa...

Hej! Vad duktiga ni är och så snyggt det blir, gäller att inte somna vid det där staketet när solen steker, då lär man vara randig....jättekul att få se på bilder från allt fint! Och så som ni jobbar är det ingen risk att ni får stå i vassen, man blir ju vältränad av allt slit! /Vivi Soltorp

Vimsingen sa...

Staketet blev så snyggt och altanen med! Finnt att den är i två etapper. Hoppas vädret håller i sig och att ni får njuta mycket av er altan.
/Vimsingen

Belfiore sa...

Attans vad snyggt det blir!! Hoppas ni får en fantastisk sommar på altanen!

Mvh/Maya

Ina sa...

otroligt vad fint det blir. Ungefär så vill jag med ha det... skall bara få tid över till det...

läckert i vilket fall som helst! vad otroligt duktiga ni är.

kram Ina

Elin sa...

Oj Oj vad fint ni har det!

Karlsebakken 37 sa...

Åh, ni jobbar å jobbar å jobbar å jobbar... Duktiga som bara den! Och som sagt, shit pommes frites så snyggt det blir!! Ser ut som en bättre trädgårdsarkitekt har varit där och planerat - om inte er altan hamnar i en inredningstidning inom kort så blir jag förvånad.

Hoppas allt är bra med dig annars också!!

Stor kram från Fröken Förkyld i Stavanger

svartataket sa...

Tjusigt bruttan! Det blev asfint som mina tonåringar kör med! Nämen det blev snyggt med vitt!Fick jag mer beslutsångest tror du?? Tyvärr har vi inte bestämt oss än, så det lär hinna bli ett Finskt vinterkrig till innan dess:))
simma lugnt!
KRAAAMIZ
jessica

Jenny sa...

Himmel vilken supersnygg altan, måste visa maken...!
Ha en skön dag i värmen! / Jenny

Helena sa...

Rikrigt snyggt.
Blev jättebra med de vita staketpinnarna.

Vad härliga dagar och kvällar ni kommer få där i sommar.

Ha det gött!!!

Kram på dig!
/Helena

Linda sa...

Guuud så snygg altan ni får, vår helt "vanliga" altan känns helt klart lite B i jömförelse med er:)
Ha det gott i solen

Jessica sa...

GUD va ni får det fint. SÅ avis....
Men ni har jobbat hårt för det med.

Tinnar och torn sa...

Hejhopp! Som jag sagt förut, det blir så fint så fint alltihop. Nu kan ni snart bara njuta av altanen istället för att jobba på den :o) Fast ni har ju njutit förut med såklart. Vi ska börja med vårt målande idag vi men jag tror det kommer ta liiite längre tid kanske hahaha. Men det gör inget, det får ta den tid det tar. Min morbror uttryckte det ungefär såhär: Herrejistanes, fy faan, ska ni måla ALLT själva. Phuuuu. Lej bort det istället!! Hahaha. Ja vi får välan se hur det går. Har tagit lite semster från bloggeriet så lite lugnare på den fronten kommer det bli. Ha en fantastisk sommar och njuuuut av er fina altan så hörs vi! Kramkram P.

Erika sa...

Jätte stor skillnad nu när räcket har kommit upp på plats.

Bygglov är ju ok men alla snickerier har stängt så vi får inga saker till semestern.
Undrar om vi får flyt i detta nån gång....

Sara sa...

Har sagt det förr men det tål att upprepas: det blir så fint!!! Staketet blir ju verkligen pricken över i:t, och jag gillar uteduschen skarpt!

Tack så mycket för kommentaren hos mig! Du gissar helt rätt, vi bor söder om söder i ett ställe som börjar på H och slutar på uddinge. ;) Jag som tyckte jag var så himla hemlig, men du överlistade mig! :)

Ha det gott i solen!

Livet på Marbogården sa...

Otroligt fint ni har fått det:)

Klipphöjden3 sa...

hej!
Vilken fin altan ni har! Vårt hus kommer nästa vecka så altan känns det som en evighet till vi kommer ha. Njut av er fina i sommarvärmen!

Veronica