måndag 15 juni 2009

Badrum/Relax

På senare tid har det dykt upp fler och fler läsare på min blogg som också lämnat kommentarer. Jättekul! Jag blir lika glad varje gång någon lämnar en kommentar. Ny som gammal:)
.
Självklart undrar jag vilka det är som egentligen läser mitt "pladder" och det är superspännande när det dyker upp nyingar.
.
Jag hälsar särskilt välkommen till Lena, Jessika, Elin, Carina, Nika, Soltorp och anonym (som skrev så fint) till min blogg. Ni har samtliga skrivit jättegulliga kommentarer. Hoppas att jag inte glömt någon nu. I så fall ber jag om ursäkt. Jag är lite lätt förvirrad förstår ni.
.
Tyvärr är jag lika kass på att svara på frågor som jag tycker det är roligt att få alla era fina kommentarer och frågor. Nu ska jag försöka mig på konststycket att svara på era frågor samlat här i detta inlägg.
.
Veronika undrar hur det är med sjöstenen vi lagt i duschen. Om det blir halt, om det är svårt att göra rent och hur det känns att stå och gå på det.
.
.
.
Valet att lägga dessa stenar i duschen kom ganska sent under byggprocessen faktiskt. Jag fick plötsligt för mig att det skulle bryta av fint mot det "kalla" fyrkantiga i övriga badrummet. Jag ville ha in en känsla av asiatiskt spa i badrummet och det tycker jag att vi fått på ett litet diskret vis. Tyvärr var det försent med ett unidrain här som varit betydligt snyggare, men man kan inte få allt:) Ett unidrain för er som inte vet det är ett smalt avlångt avlopp precis invid väggen istället för den mer så klassiska fyrkanten eller rundeln i mitten.
.
Att stå och gå på dessa lena stenar är väldigt behagligt. Det känns lite som om man får sig en fotmassage under tiden man duschar. Det kittlar inte alls. Det är bara behagligt. Halt är det defenitivt inte, snarare tvärtom. På frågan om det är lätt att göra rent.... hm allt är relativt. Tror inte att det är svårare än vanligt kakel. Det är bara att lägga sig på alla fyra och skura rent helt enkelt.
.
Ett litet kul minne jag har är när vår Kvalitetsansvarige var här och gjorde sin besiktning då vi var klara med huset. Han ställde sig i duschen med sina svarta gubbstrumpor, lyfte på huvudet mot duschhuvudet, strök sina strumpekläddafötter fram och tillbaka över stenarna, blundade och mumlade högt... "mmmmm, vilken härlig fotmassage man får av att duscha här" En annan fick bita sig i tungan och hålla sig för skratt, eller gråt. Jag vet inte. Märkligt var det i alla fall att se en liten byrokratfabror i strumplästen i nya duschen i nya huset på det viset;-)
.

.
Paulina hade lite frågor kring golvplattornas storlek. Om det är negativt med stora pga av fallet osv.


Våra golvplattor är 30x30 cm. Vi har inga som helst problem med fallet. Det som är viktigt är att underarbetet är ordentligt gjort och att man flytspacklat med ordentligt fall mot avloppet..
.
Skulle vi inte lagt den vita sjöstenen i duschen hade vi lagt likadana plattor som det övriga golvet fast i mindre format. 10x10 cm typ.


.
Evelina hade lite frågor kring glaset vi har i duschen. Om det stänker ut mycket vatten på golvet mm.
.
Duschhörnan är bredare än vad det framgår på bilden faktiskt. Den är 1.10x1 meter. Här föll valet på att endast ha en 8 mm tjock skiva glas fäst i spännen. Vi tänkte som så med duschen att visst kommer det att stänka ut lite vatten när man har det så öppet, men hellre det då vi ofta bastar och springer in och ut i duschen hela tiden. Att öppna och stänga dessa duschdörrar är inte heller så kul då. Särskilt inte då vi ofta bastar och duschar tillsammans. Dessutom tycker jag att gummigrejen nertill på duschdörrar blir så grå och äcklig efter ett tag. Jag torkar hellre golv än har det så.
.

.
Med en gummiraka nära till hands är det inga problem med lite stänk. Dessutom lade vi i extra golvvärme i badrummet. Vi har vattenburen golvvärme i grunden som är på under den kalla årstiden men vi har ju även elgolvvärmeslingor ovanpå det. På så sätt har vi tillgång till golvvärme året runt och därmed också ett golv som torkar snabbt.
.
Ett badrumsgolv med klinkers ska alltid vara behagligt varmt att gå på oavsett årstid tycker jag.
.

.
Bastun är placerad diagonalt mot duschen. Det är bara att kuta fram och tillbaka mellan duschen och bastun. Bara en dörr att öppna och stänga.
.

.
Det bästa med badrummet är ändå att vi har varsitt handfat och varsin komod. På så sätt slipper vi stångas och trängas jag och gubben. Vi gör ju det mesta samtidigt och tillsammans av någon anledning han och jag;)
.
Vi har dock bara en toastol. Sådana ting gör vi helst själva i enrum....en i taget;)
..

.
Blandrana är lite speciella. Det finns liksom inga kranar, eller rattar eller så. Man vickar bara fram apparaten lite lätt antingen åt höger för kallt vatten eller åt vänster för varmt. När det kommer gäster hit som inte tidigare varit hos oss kommer de alltid ut efter sitt toabesök och undrar hur man gör för att få ut vatten... hahaha. Rena rama sience fiktion, särskilt om man tillhör den "äldre" generationen;-)
.

.
Som sagt, varsin komod och varsin spegel har vi. Den vänstra är hennes och den högra är hanens.
.

.
När det gäller badkaret valde vi ett vanligt stilrent istället för ett stort blaffigt bubbelkar. Prisskillnaden var jättestor och vi visste ju redan då att vi gärna ville ha ett utomhusspa. Väldigt onödig kostnad att lägga på bubbel inne då.
.
.
Tänk att det här egentligen på orginalritningen var ämnat för ytterligare ett sovrum.
.
Vi är nöjda, väldigt nöjda.

Hoppas att ni som undrat lite över våra val och själva står i begrepp att skapa era drömmars badrum fått lite mera kött på benen nu tack vare mina svar. Nu kanske ni bättre vet hur ni ska göra eller kanske inte göra rent av.
.
Undrar ni något mera är det bara att fråga;-)

12 kommentarer:

Pernilla sa...

Sååå fint ni har! Och Unidrain ville jag också ha men stod inte på mig och sedan var det försent. Hade varit bra mycket snyggare! Störande att "alla andra" som bygger kommer att ha det så man lär väl se det en masse snart. Då kommer jag muttra.

Var har ni köpt era vita pallar? De var ju super! Behöver också pall till badrummet, när man sitter och badar barnen... :)

Superduperfint har ni!

Marlene sa...

Jaha, då vill man göra om sitt badrum också! :-) Tyvärr har jag ju inte möjligheten då jag bor i hyreslägenhet, men drömmar går ju att spara tack och lov! Finfina idéer och detaljer. Gillar verkligen stenarna i duschen!

Helena sa...

Först vill jag bara säga att ni har ett super fint hus, och det är jätte roligt att läsa din blogg.

Jag skulle gärna vilja veta var L har köpt sin ölkyl eller vad det är för märke?!
Samt vad det är för märke på eran fräcka 2-spot utomhus ;)

Ha en bra dag! :)

Helena sa...

Hej Maria!

Erat badrum är ju så fint.
Förstår att ni trivs där.

Inget vidare med larmet som går på nätterna.Fattar att ni blev lite skraja.

Har du fått tag på någon ansvarig så att ni kan få ordning på det här med vattnet?Inte kul alls med hela gården full med vatten:(

Hoppas allt löser sig för er.

Ha det nu så gött och hoppas det slutar regna på dig någon gång, så att du kan njuta av er härliga altan.

Kramisar Helena

Johanna sa...

Hejsan,
Jag läser din blogg dagligen, men har aldrig kommenterat förut...vet ej varför, då jag alltid blir så glad och inspirerad av dig.
Bygger själv ett Trivselhus och har slutbesikting om ca 2 veckor så därför har det varit extra roligt att läsa din blogg. Tycker att du skriver och dokumenterar på ett mycket roligt, inspirerande och inlevelsefullt sätt.
Tack ;) / Johanna

Maria sa...

Pernilla, pallarna har jag köpt på Bolagret. De finns i flera färger.

Helena, tack för din kommentar. Ölkylen har vi köpt på K-Rauta. Vet inte vad det är för fabrikat men den verkar vara schysst. Kyler ölen finfint:) Två spoten eller lilla stolpen med två spotar ute på altanen heter Bella Lite.

Den andra Helena (blogglösa Helena), Nej vi har inte fått tag på den ansvarige idag. Han håller sig undan. Undrar varför..;)

Marlene, att bygga hus har jag drömt om i hela mitt liv. När jag trodde att det var för sent så plötsligt hände det. Som triss reklamen du vet. Håll du hårt på din dröm man vet ju aldrig;)

Johanna, vad roligt att du uppskattar min blogg. Extra kul att du bygger ett Trivselhus. Jag har inte sett att det är många som bloggar om just bygge av trivselhus. Vad spännande för er. Då har ni mycket känslor och mycket kul som väntar er nu när det är så nära. Grattis och lycka till.

Har jag glömt någon? Har ingen rutin på att svara i mitt eget kommentar fält.

Kram till er alla.

Maria

Charlotta sa...

Hejsan svejsan!

Nu har jag läst ikapp om vad som hänt dig sedan sist. Vilken grej att bli väckt av larmet mitt i natten. Jag har någon gång glömt att larma av när jag kommit hem från jobbet och när larmet börjat tjuta så får jag tokpanik. Jag fipplar också med telefon och koder och blir helt stirrig. Fast på natten måste det vara betydligt hemskare... Vet ni varför det hände egentligen?

Och så det här underbara junivädret då... Helgen har det spöregnat här också, men idag har solen faktiskt kommit tillbaka igen. Fast det verkar ju som att midsommar blir kall och våt som vanligt. Nåja. Bara vi får några fina veckor under semestern så är jag nöjd!

Ert badrum är verkligen superfint och genomtänkt. Din noggranna redovisning är guld för sådana som bygger. Själv har jag byggt färdigt på ett tag nu känns det som. Det skall bli SÅ JÄKLA SKÖNT att åka ifrån hammare, spade och skruvdragare ett tag :-)

Ha det gött!

Kram //Charlotta.

Carina sa...

Hejsan Svejsan!

Nämen va kul att bli omnämnd i din blogg :)

Tycker ni har så otroligt fint hus, är lite avis för det just det huset vi var och tittade på innan vi byggde vårat nuvarande. Men gubben tyckte inte om det lika mycket som jag - skall jag byta gubbe tycker du? *ler*

Hoppas det löste sig med vattenmassorna, om man inte kan lita på dom som säger sig "kunna" det dom jobbar med (väg gubbarna), vem kan man lita på då tro? Smart där med röret ;)

Ha det bäst!

Evelina sa...

Hello!
Tack för alla bra och tydliga svar! Har tyvärr fler frågor... ;-)
Er stenläggning i duschen är superfin, men tyvärr anser min pappa (är golvläggare), att det blir smutsigt med det samma om man använder vit fog mellan stenarna. Visst har ni det?! Snälla... säg att han har fel!! (Läste att det gick att skrubba bort). Är det väldigt lätt att få det rent igen? Använder du något supermedel ;-)
Jag undrar även vilket märke er kökskran är av?
Många kramar
Evelina

Jessica sa...

Vad fint!! (som allt annat hemma hos er :-)).
Jag undrar var ni har köpt eran utedusch, jag är nämligen på jakt efter en till våran altan men jag tycker att det är jättesvårt att hitta någon bra.
Ha en bra dag!
Hälsn. Jessica

Maria sa...

Jessica:

Tack. Vi köpte duschen hos Folkpool i Kungens kurva. Jag har sett att de även har liknande på K-Rauta.

Evelina:

På dina frågor har jag svarat på din blogg.

// Maria

Erika sa...

Gott med en riktig recension av alla finuligheter som finns till badrum. Kanske kommer det om erat kök också?
Hur går det med garaget?