torsdag 17 juli 2008

Stödmur och trall

Vi har råkat ut för någonting som vi inte riktigt räknat med under resans gång. Vi (Jag, Ludde och Fredde snickare) har blivit ofrivilligt "arbetslösa". Vi har ju gjort allt själva hitintills i princip och inte varit beroende av andra hantverkare direkt.

Nu plötsligt så måste vi vänta in målaren och plattsättaren för att kunna komma vidare med arbetet. Suck! Målaren tar gooooood tid på sig. Visserligen är han skit duktig och som jag berättat tidigare så får varje yta minst 7 behandlingar. Vill man att det skall bli snyggt och ordentligt får man snällt finna sig i att det tar lite extra tid.

Vi har ju ångan uppe så vi vågar inte slappna av. Därför har vi kastat oss ut och påbörjat altanen som vi egentligen hade planerat att göra i September (om vi hade haft kraft och ork kvar)

Vårt hus ligger på en slänt och är ett så kallat souterränghus (etagehus) Tomten ser just nu helt omöjlig ut att få till, men lugn.....vi har en plan;-)

Längs med hela huset skall trallen gå i två etage för att inte det skall bli för högt mot grannen nedanför. Dessutom så slipper vi möblera framför våra fina stora fönster. Det skall löpa breda trappor längs med det övre och undre etaget på altanen så vi slipper ha staket. Längst ut (ner) mot tomtgränsen blir höjdnivån 80 cm (golvet) och sedan avskärmar vi med ett liggande staket som jag visat bild på tidigare.

Eftersom altanen blir enorm (ca 150 kvm) så gör vi lite vinklar och vrår för att undvika dansbane känslan. Längst bort kommer vi att ha ett "utespa rum". Jag har hittat en läcker badbalja från Villeroy & Bosch som jag visar bild på senare.

Puh det är svårt att förklara hur det skall bli. Det ser jättebra ut i mitt huvud. Jag får försöka lägga ut bilder lite varteftersom.



Det är viktigt att ha en riktig lasermätare så att allt blir rakt och fint.



Svärson Kristian fick rycka in från sin semester och hjälpa till att gräva för alla plintar som måste gjutas.

Det ligger ju i hans intresse att altanen blir stadig och gedigen om hans ungar (våra blivande barnbarn) ska rulta fram där i framtiden;-)



Det är tungt att gräva i värmen. Killarna måste få pusta ut lite ibland.



När det gäller stödmur och plattsättning så har vi anlitat ett företag till det. "Gubbarna" gör ett bra jobb. Det är tungt med stenarna och jag vill inte stressa dem.

Här syns ena vinkeln på huset. Där burspråket är kommer muren att skära in. Nedanför blir det en liten slänt som kommer att få vackra blommor/stenar/belysning ner till den yta där vi får en aldeles lagom plan gräsplätt.


Det var en hel del som behövdes grävas ur och schaktas bort.


På framsidan lägger vi sten och bryter av med krossad sten, och plats för plantering och krukor.

Många pallar med material har vi fått hem vilket inneburit ett smärre kaos på vår gata. Vi har ju många igång hos oss nu och alla är ju bilburna. Som tur är är våra grannar väldigt förstående och har upplåtid sina parkeringsplatser till oss.




Muren tar sakta form. Just nu ser det välldigt kalt och kallt ut. Man får försöka tänka lite grönska och häckar och krukor för att få en ide om hur det kommer att bli.

I den här hörnan har vi både morgon/eftermiddags/kvällssol. Helt otroligt. Vi har ett perfekt läge på tomten. Här blir det en mysig liten hörna att sita och fika på sedan.
Om jag hinner/orkar lägger jag ut lite bilder på hur långt plattsättaren hunnit ikväll.
Ha det gott.

1 kommentar:

Familjen Eriksson sa...

Det blir en kanonbra veranda.Kul med nivåskillnader och vinklar. Muren och stenarna kommer också att bli bra tror jag, för jag har tänkt göra något liknande här. Men det blir nog nästa års sommarprojekt...

Kram