lördag 21 november 2009

Min lördag.

Idag har vi haft en fantastisk och fin solig dag. Det kändes som vår i luften och lite vårpirr i magen smög sig på.
.
Det är svårt att tro att det är första advent nästa helg.
.
Advent eller inte. Bjuds det på sånt här vackert väder bör man passa på att vara ute så länge det bara går.
.

.
Vår fina fasadskylt som jag bara älskar gnistrade vackert i solen.
.

.
Mina olivträd som jag inte tagit in ännu ser ut att trivas prima.
.

.
Jag har placerat olivträden vid entren tills vidare.
.

.
De står lite skyddat där under tak och invid fasadväggen.
.
Sålänge vädret är på det här viset är det ingen mening att gömma undan dem i garaget.... som för övrigt är....
.

.
...inte alls färdigt.
.

.
Men Ludde han kämpar på.
.

.
Mina krukor är fortfarande fina och det som är i dem fortfarande grönt.
.

.
Dvärgpilen på framsidan har inte tappat ett enda blad. Det kanske de inte gör? Men fint är det.
.

.
Här ligger de stora granitplattorna som vi tänkt ha.....
.

.
...här nedanför vår altan.
.
Vi tänkte sätta ut dem först i vår men med det här vädret vet man ju aldrig.
,
Tanken med stenarna är att vi ska kunna gå på dem när vi ska underhålla vårt staket. Vid murkanten skall en vintergrön häck sättas och den skall planteras till våren.
.

.
Det som jag satte i den lilla slänten är alldeles grönt och fint ännu. Lavendeln blommar dessutom fortfarande.
.

.
Det här fick jag av en kompis förra veckan.
.

.
Jag passade på att fnula ut en bra plats idag när jag ändå varit ute och spankulerat på tomten hela dagen.
.
I gropen på framsidan fick det bli.
.
Det är en stor marschall.
.

.
Ska bli intressant att se hur den brinner sedan.
,

.
Jag har även passat på att byta vatten i utespat.
.
Det skall bytas var tredje/fjärde månad ungefär beroende på hur noga man sköter sin hygien och hur noga man sköter kemikalierna.
.
Vattnet såg fint ut men vi hade inte bytt det på tre månader så idag bestämdes det för att det var en bra dag för poolrening.
.
.
Redan imorgon är koppen badklar igen.
.
.
Självklart har våra goda grannar även passat på att njuta av solen idag.
.
Här passar även gossarna på att kramas;-)
.
Nejmen oj vad klockan drog iväg...och mörkt är det redan fastän det inte var länge sedan solen lös på oss.
.
Nu måste jag skynda mig. Ikväll blir det inga mysiga sockor på fossingar och virkningen får den ligga i korgen för jag ska iväg på tjejmiddag.
.
Trevlig lördag!

7 kommentarer:

Mamma med ambitioner sa...

Hoppas du får toppenkul!:)

Linda sa...

Mna får ju riktiga vårkänslor när man ser bilderna med allt grönt, 10 grader i november gör susen för växtligheten =) Fasadskylten var kanonfin, tyvärr har vi blivande nummer 27 - lit väl långt att skriva ut med bokstäver ;-) Kram Linda

Pernilla sa...

Vattenbyte står på vår agenda också. Det är bra att vi fick våra pooler ungefär samtidigt, då kan vi hålla koll åt varandra. ;)

Du, jag har inte tänkt på det förut men ert hus är lite spanieninfluerat. Dina rötter hänger med. Den vita fasaden, växterna osv. Det är superfint!

Och hmmm... Hur enkelt det än är att göra en sådan där vacker sjal så tror jag inte att jag kan... Är inte jättehändig med just stickor... :)

Soltorpsgarden sa...

Hej! Åhh så snygg nummer skylt, helt i min smak! Du har jättefint ute, passar så bra ihop med ert hus! Det jag sett på bild. Ja vädret var så härligt i lördags, helt underbart och så kul att vara ute och fixa. Det satte även igång en fönsterputsningsinsats på söndagen efter att ha sett fönstren i solljus....hu men nu är dom fina! kram Vivi soltorp

Charlotta sa...

Hej Maria!

Måste bara säga att jag tycker dina olivträd är så himla fina. Själv har jag ett stackars träd som jag haft inomhus och det mår inte alls bra. Nästa år skall jag också ställa olivträden utomhus och se vad som händer.

Kramar

//Charlotta.

Klipphöjden3 sa...

Nummerskylten gillar jag verkligen. Tillsammans med bl.a. olivträden bli den ju bara så perfekt:)
Det gäller att njyt av höst solen!

//Veronica

Anonym sa...

Hej Maria!
Sprang på din fina blogg, när jag smått desperat letar efter fina granitplattor med oregelbunden form. Vi skall anlägga lite gångar med gammaldags känsla vid vårt sommarhus. Såg då de här perfekta plattorna, och undrar var man kan få tag på dem?
Önskar dig en riktigt härlig helg! : )
Mvh Helene
http://2.bp.blogspot.com/_3RZn5WoLxaI/SwgEl2O4-MI/AAAAAAAAGKw/57G6XrCXAK8/s400/P1040417.JPG