onsdag 10 december 2008

Stolab

Jag är inte helt klar med min hall. "möblering pågår" liksom. Jag har tidigare skrivit att jag hittat två stycken fotöljer till ett väldigt humant pris på Bolagret. Tyvärr var just den produkten restad så det har bara varit för mig att vänta......Medan jag har väntat på att dessa fotöljer skall komma in på lager igen, har jag återigen blivit påmind om två stolar jag starkt fastnade för redan i sommras.

Jag såg dem av en slump då jag letade efter en ny soffa och blev totalt kär i dessa. Jag kommer ihåg att jag då tänkte att de inte skulle passa in någonstans och glad var jag över det eftersom de var väldigt dyra.

Nu när jag befinner mig i "väntans" tider...(på Bolagretfötöljerna dårå och inget annat), har jag börjat tvivla lite på hur jag ska göra. Därför behöver jag som vanligt er hjälp kära bloggvänner;-)

Tyck till!



Här är alltså vrån under trappen. Där den svarta pallen står vill jag ha en liten nätt fotölj. En fotölj som inte är otymplig och inte tung. På så sätt kan man lätt bära ner den till vardagsrummet då vi blir många.




Voila! Här är den. Stolen kommer från Stolab och är en sk loungestol. Den heter Arka och kan i princip fås i vilken färg som helst. Stolab är ett Svenskt företag från småland med ett stort miljötänk. Möblerna är designade av bla Marit Stigsdotter och Carl Malmsten någon gång under 40-talet.

Jag har alltså fått för mig att denna Arka skulle passa som en smäck där under min trapp. Och jag tror att bäst vore om jag valde i svart utförande.



Fast den vita är ju skitfin den med;-) Nå vad tror ni?

Sedan var det det här med stol nummer två. Med Bolagrets små nätta fotöljer skulle jag få två likadana. Det är ju inte fel då placeringarna blir på följande vis....




På bilden ser man tydligt vad jag menar. Under trappen en stol, och under räcket tv om kaminen den andra stolen.



Jag har alltid haft en förkärlek till gungstolar. Det beror på att min fina söta lilla mormor alltid satt och virkade i en sådan. Hon hade trots sin ringa storlek (hon var inte över 1.50 cm) en såndär stor svart gungstol med mega stora bågar (de man gungar på liksom) Hon hade problem med sina höfter så hon bokstavligt talat "kastade" sig bakåt i stolen för att komma på plats. Jag kommer ihåg att det var jätteroligt när hon gjorde så, för hon kom alltid så långt bak på bågarna och hon brukade dessutom ge ifrån sig ett härligt tjut!

Min mormor är den enda far/mor föräldern jag egentligen haft under min uppväxt. Hon kom till Sverige 1972 och bodde hos min morbror som i sin tur bodde nära oss. Jag var ALLTID hemma hos mormor efter skolan och på helgerna. Vi satt och virkade allsköns ting och jag ville ofta kamma henne. Hon var så vacker, en söt liten gumma med kolsvarta ögon och långt silverfärgat hår. Det bästa jag visste var att göra inbakade flätor på henne. Hon blev så söt då;-) Som en liten docka!

Min kära mormor gick bort 1990 och blev 86 år gammal, men minnet av henne lever för alltid kvar.

Viveka visade fina bilder för ett tag sedan från sitt vardagsrum och där fick jag syn på en jättefin gungstol. Jag blev alldeles varm innombords när jag såg den. Självklart tänkte jag på min mormor och våra underbara stunder tillsammans. Jag berättade för Viveka lite kort om min "grej" med gungstolar och min mormor i en kommentar och snabbt svarade Viveka mig att jag borde skaffa mig en egen gungstol.

Det fick mig att tänka om lite. Jag hade innan tänkt att en gungstol defenitivt INTE skulle passa in hemma hos oss, men nu vet jag inte längre. Passar inte den här bredvid kaminen tro....





Även den kommer från Stolab, heter Lilla Åland och är designad av Carl Malmsten. Den är liten och nätt och det är ett gediget hantverk av fin kvalitet.




Även gungstolen kan fås i olika kulör, men svart passar nog bäst även här. Eller?

Jo kanske, om man tittar på bilden här ovan så blir nog svart bäst. Eller vit, eller om man tänker på helheten med stolen under trappen svart, eller???
.
HJÄLP!
.
Vad tycker ni govänner???

16 kommentarer:

Tinnar och torn sa...

Hejsan din stol-vilsne :o)

Det blir bra vilken du än väljer. Men med tanke på din mormor tycker jag att du ska satsa på gungstolen. Varför inte chocka din omgivning och satsa på den blå :o) annars är den svarta helt klat bäst...pilutta dej....
Ligger forfarande däckad, jäkla skiiiit. Vill ju packa och greja nu! Kram Lisabeth

reapolor hehe

Anonym sa...

Hej Maria!
Ja du det var inte lätt.Först när jag fick syn på den svarta tyckte
jag den var bäst.Men nu har jag kollat flera gånger på bilderna.
Jag tycker att du ska välja den vita under trappan och den svarta
gungstolen vid kaminen.Jag tycker
inte att du skall vara rädd för att blanda .Det är det som gör ett hem personligt.
Lycka till .
Ha det.
Kramar Helena

Anonym sa...

Jag glömde att skriva att för att få lite färg i hallen kan du ju ha en dyna med lite färg på den vita stolen.Eller någon kudde med lite färg.Nu var jag nog klar.Hihi
Kram Helena

Familjen Eriksson sa...

Jag håller med Helena om stolar och gungstolar. Men vi (läs jag) har inte sett den från Bolageret, eller?

Mmm, det där med att sluta tänka är inte det lättaste alla gånger. Det får bli det det blir på bloggen. Kommentera andras är ju lätt iaf.

Just nu väntar jag på att Chefen ska ta sig hit från Grums av alla hålor och så blir det kvällsjobb och middag. Kurs hela dan imorgon.

cantsup ska jag skriva - men jag kan ju supa...? ;)

En mammas drömmar sa...

Å vilka fina! Jag tycker du skall satsa på en svart vanligt pinnstol under trappan och gungstolen nedanför i vardagsrummet. Kanske kombinerat med en mjuk grå fårskinnssits?
Det är såå mysigt med gungstolar, tänk att sitta framför brasan och mysa, gung gung, dricka lite latte och gung gung...helt klart...
Älskar även trästolarna från grythyttan som man har ute just för att gunget är så avkopplande och härligt...

Kram
Kia

Anonym sa...

Hmm, ser ditt dilemma...! Jag är nog böjd att hålla med Kia - tycker absolut att du ska satsa på gungstolen med en fårskinnsgläd intill kaminen (hur mysigt är inte det då?!) och en svart pinnstol under trappen.

Hur mår du? Hur går det med den envisa förkylningen - lyckats fördriva den ännu...??

Kramelikram!

P.s Nu får jag skriva befietr vad är den med den här verifieringsgrejen egentligen? Verkar som om han är lite festsugen...?? D.s

Familjen Eriksson sa...

Äsch, gips är en förbrukningsvara!

Dessutom är tanterna i gipsrummet helt sagolikt roliga, kommer nog att sakna dem tror jag.

Skämt åsido så känns foten ganska mysko men inte alls där de opererade, vilket väl är positivt. De såg inget konstigt alls denna gången de bytte så det är väl bara fantomsmärtor och en fot som är trött på att vara fixerad i ett läge.

Annars är allt frid och fröjd. Ser fram emot en rolig jobbmiddag och ett glas rött mitt i veckan. Man kan nog vänja sig vid det är jag rädd. :)

Kram din lilla blogg-fis

Anonym sa...

Svart och svart och gärna fårskinn, grått! Snyggt som tusan!
kram

Anonym sa...

Oj, har jag glömt att svara att det står i arbetsrummet, faktiskt bakom min rygg där jag sitter nu. Skjuter jag ut min skrivborddstol för snabbt, kommer jag att braka rakt in i skåpet:( inte så bra... får tänka på det.
kramis

ColonialEast sa...

Gud när jag såg första bilden på trappen trodde jag att stolen skulle stå under delen med typ tre trappsteg ... tänkte nu har hon väl blivit tossig. Men sen såg jag att det fanns en trappa till. Skitsvårt att råda någonting. Tycker alla stolarna var jättefina. Jag hade nog valt svart. Och gungstolen är superläcker! Kram!!

Anonym sa...

tycker den är jättefin, kör på den =) jag har nyligen blivit kär i kartells ghostpall... stolen är ju också ganska cool, lite isig så där kanske.. inte så hemtrevlig kanske.. annars kanske det vore nått? =)

haha tyckte det var så kul när du skrev "Liwig" hihihhi... kram på dig!!

Vimsingen sa...

Jag gillar stolabs möbler och svart är ju alltid svart...

Anonym sa...

Vilka superfina stolar! Den svarta gungstolen är ju bara för härlig! En sådan tycker jag nog skulle passa fint där bredvid kaminen.

Tack för dina godnattsånger! Du är för gullig du! Jag somnade sött, men har ju lyckats vakna pigg nu mitt inatten igen... idag är det jag som åker till apoteket! Nu är det dags att vända på det här eländet!

Hoppas det går bra på matchen ikväll för Balrogtjejerna, jag håller tummarna!

Ha det gott lilla trollmor!
Kram

Familjen Eriksson sa...

Mmm, lite. Men man får väl vad man förtjänar...

Leena - By the sea i Tosteberga sa...

Svart vid kaminen och vit under trappan, tycker jag. Och givetvis ska du ha en gungstol. Det ska jag också. Den jag är sugen på är en snygging med flätad sits, designad av dansken, Börge Mogensen. Det tråkiga är bara att när jag vill ha något är det alltid svindyrt, så jag kollar blocket som en galning. Har hittat ett par stycken men tycker fortfarande att sju- åttatusen för en begagnad stol är hutlöst:-(

Men gunga ska jag, sen vad det blir i återstår att se.


Kram

martina sa...

Första besöket och vilket fint hem ni har, jättesnygg inredning och underbart att ha ett nybyggt hus!
Gungstolen och arka stolen skulle lätt få flytta in till mig!