måndag 29 december 2008

Ny tvättstuga i juletider

Vi har inte färdigställt allt i huset ännu. Vissa saker har vi varit tvugna att skjuta på till vi hittar det rätta tillfället och orken.



Tvättstugan/groventren är ett av de utrymmen vi inte färdigställt helt. Nu ser det iofs inte ut som på bilden ovan, men jag tyckte det var kul med en "byggbild" i sammanhanget.



Så här har vår tvättstuga sett ut fram till nu. Visserligen har det fungerat bra att tvätta, men nu på senare tid har vi faktiskt haft lust att packa upp de sista lådorna.




Någonstans mellan julmusten chokladaskarna kom då plötsligt ett begär på att pyssla lite igen. Vi låg där i soffan och frågade oss om vi inte var sugna på att pula lite. Sagt och gjort, morgonen därpå for vi in till ett IKEA med mellandags rea. Det var inte på det värsta viset med folk, vi visste vad vi skulle ha och plockade snabbt ihop de atteraljer vi behövde för att få till vår groventre.




Ut i den precis iordning gjorda hallen åkte allt bråte.....

.
..för att komma åt att skruva ihop lite köksskåp. Ludde skruvade och jag drack vin;-)
.
.
medan vi pulade och skruvade svängde.....
.


Alexandra ihop en smarrig pizza till middag. Teamwork så det förslår!

.
Om ni undrar vad det är för skum "kockmössa" hon bär så är det bara på det viset att hon fick smulan av sin storasyrra i julklapp och gillar den så mycket att hon bär den även inne!
.
.
Hursom helst. Det pulades och pillades för fullt i rask takt. En arbetsbänk ville jag ha, och det fick jag.
.
.
Luckor till bänkskåpen och överskåpen monterades upp.
.
.
Inredning är bra för all förvaring...
.
.
Nu börjar det likna något...
.


Vi lämnade ett tomrum mellan underskåpen för att ha plats för tvättkorgarna. Jätte praktisk lösning. Bara att rulla fram till tvättmaskinen när det skall tvättas.


.
Fick bort allt som tidigare slängts upp på torktumlaren och....

.
...fick även upp en hylla till tvättmedels hinkarna.
.
.
Har plastat in och hängt upp tvättråds handböcker. Inte för att jag behöver dem, men man vet aldrig. Kanske får någon annan plötsligt för sig att tvätta en dag och då slipper de fråga hur man gör;-)
.
.
Småbarns familjer kanske använder groventren till att ta in sina "skitiga" små. Vi har inga små, men vi har en "Elis" med grisiga byggkläder. Vi använder faktiskt oftast groventren som ingång alla tre, skitiga eller ej. Nu tyckte jag inte att det såg så fint ut längre med den här lösningen. Därför.......
.
.
...syddes det ett draperi som jag satte öljetter i. På så sätt glider draperiet lätt fram och tillbaka och entren ser ren och prydlig ut.
.


Nu är det jättekul att vara i tvättstugan plötsligt. Undrar varför;-)

.
Jag är inte riktigt klar. Ska även hänga upp lite tavlor med fina bilder på mina flickor så att jag har något fint att titta på som gör mig glad när jag viker kläder. Och jag ska nog även investera i en Pappelina plastmatta på golvet där.

Som ni märker har vi inte bara slappat i mellandagarna. Vi har även bränt av ett par kalorier genom vårt pysslande, men vad viktigt är att poängtera är att vi meckat med tvättstugan för att vi VELAT göra det och inte för att vi MÅSTAT göra det. Då är det liksom roligt.
.
Nej men hörni.....nu skall jag lägga mig och slappa i soffan igen;-)

24 kommentarer:

Anonym sa...

Otroligt jättetjusigt!! Vilken fin tvättstuga ni fick, och vad avis jag blev i ett nafs!! Kanske ska ta ett glas vin och kolla om det hänt något i min...

Hälsningar Annika

Anonym sa...

Ohhh så spänd jag satt här hela kvällen och väntade på vad det var för Liw-grej du gjort =) Draperiet såklart! hihi.. så fint det blev =) Vi har ju typ samma klinker i tvätten också :) snyggt det blev med skåpet och allt.. visst är det skönt med ett tvättrum? Jag som bott i lägenhet innan tycker det är värsta lyxen :) Har jag sagt att jag itne ska sätta zebratapeten vid kaminen? Hmm, inget minne av :) Vi är väldigt nöjda med den... lite karaktär ger den rummet :) god fortsättning på dig!! kram Liw

Anonym sa...

Hej Maria!
Blev ju kanonfint i tvättstugan.
Blir ju som du säger alltid lite roligare att vistas där om det är snyggt.Snygg mössa som Alexandra
hade fått i julklapp.Känner igen det där med att alltid ha mössa på sig.Den ena av våra killar är precis likadan.
Ha det.
Kram Helena

Anonym sa...

Nej det är inte vår soffa där uppe, det är vår gamla som stått där uppe innan :) har kanske inte visat bilder på den innan... en omklädd ektorp :)

Anonym sa...

Men oj!!! Nu blev jag helimpad. Jag som bara legat på sofflocket och käkat praliner...:(
Fint blev det också, förstår att det känns roligare att tvätta nu.

Vimsingen sa...

Vad sugen jag blev att göra i ordning vår tvättstuga efter dina inspererande bilder.

Klart du måste ha lite vin när du övervakar arbetet.

Jag kanske ger maken ett glas vin för att sedan övertala honon till en liten minirenovering av tvättstugan.
/Vimsingen

Anonym sa...

Oj vad fint! Nu fick jag lite inspiration till min egen tvättstuga. Efter att jag färdigställt trapprenovering är det den som står på tur :) Men det kommer bli ett hiskeligt jobb, tvättstugan består av betongväggar med inte mindre än tre OLIKA gröna tapter, en "svampad", en randig och en blommig, på vissa ställen är den halvt nerriven så där är det grå eller vitmålad betong med limrester, samt grönt sprucket tak, gröna rör i taket och rejält gammal inredning... Det enda som är bra där inne är golvet som har golvvärme och relativt nya klinkers fast ändå inte en sort som jag skulle valt men det får jag leva med :)

Mössan är kanonsnygg! En sån skulle jag också vilja ha, var har Rebecca hittat den?

God fortsättning och gott nytt år!

Familjen Eriksson sa...

Hey, vad ni har fixat då!
Det blev liite skillnad ;)

Men förresten skulle inte jag jobba... Ooops.


Puss igen

Erika sa...

En hel tvättstuga klar på en dag, det var inte dåligt jobbat. Jätte snyggt som vanligt när ni båda varit i farten. Bra tänkt med draperiet! Jag har med brännt kalorier men på ett mkt otrevligt sätt som inga vill göra det på eg.

Harry sa...

Wow vilken tjusig tvättstuga och så fort de gick dessutom.

Jag gillade din dotters mössa den såg riktigt skön ut nu när det är så kallt ute.

Kram
Harry

ColonialEast sa...

Vilken superfin tvättstuga! Stilrent med svart och vitt. Visst är det härligt att kunna ta tag i saker och ting när man får lust - inte när man måste. En bra tvättstuga är så himla mycket värt - det blir liksom mindre trist då. Men vika kläder har jag slutat med. Har killarnas garderober i tvättstugan så jag slipper springa omkring med grejerna. Maken har en stor låda i tvättstugan där jag slänger ner hans rena grejer. Vill han vika får han vika själv :-)

Hoppas ni får en härlig nyårshelg!
Kram, Petra

Vi bygger ett Doppingen hus sa...

Vilken fin tvättstuga!! Vart har du köpt tvättkorgarna samt tvättmedelsburkarna? Skit läckra.
/Gabriella

Anonym sa...

SÅÅÅÅ snyggt! Härligt vilken ordning och redan det blev! Tvättstugan är ju det absolut tråkigaste rummet att vara i, om du frågar mig, men det gör så otroligt mycket att det är ordning och reda där och att det är praktiskt. Vi har en hemsk tvättstuga idag som är alldeles för liten och trång så jag drömmer om en stooor tvättstuga med bra förvaring för olika sorters tvätt och helst ett torkrum till.... Är tvättstugan bra så slipper man ju ha en massa skit liggandes i resten av huset liksom... Hur som helst - riktigt snyggt fick ni det!

Jag har skrivit ner dina recept nu och det låter sååååå gott! Och med förslag på vin till och med - perfekt! Jag är helt kass på vin så det uppskattas verkligen! Nu har vi lite spontant bestämt att sticka iväg under morgondagen och åka slalom så vi slänger nog ihop en god lasagne ikväll som vi kan värma imorgon när vi kommer hem. Däremot kommer goda vänner över till oss i helgen och då blir det Fnatte-recept big time!! TACK igen snälla söta du!

Kram Malin

svartataket sa...

jAVISär det kostigt vad man får energi fort när man softat någon dag!! Vad fint det blev! Jule ser ut att varit härlig!

god fortsättning och gott nytt år på er!

KRAM

Lösvirkesbyggarna sa...

Ja visst är han modig och fiffig våran snickare! : )
Ni har varit fantasktiskt duktiga som har fixat tvättstugan så fin. Kul med steg-för-steg-bilder. Jag gillar sånt! : )
Gott Slut och Gott Nytt!
Kram Anna

Anonym sa...

Hej Maria!

Nu blir jag så där rädd igen. Jag håller också precis på med min tvättstuga. Jag har köpt exakt samma tvättpåsar och tvättmedelsburkar och beställt en pappelinamatta... Fattar du? Visst är det kusligt! Jag skall i alla fall ha en Viggo-matta i rött och rosa och jag gissar att du köper något i svart och vitt, eller hur????

Roligt är också det där med vinglaset. Samma sak hemma hos oss. Magnus skruvar och svär och jag dricker rödvin och hejar på.

Kram

//Charlotta.
PS. Imorgon skall jag göra chokladsoppa!!!! DS.

Vitudden sa...

Hejsan Maria!

Hoppas ni har haft en riktigt skön jul :-) Tvättstugan blev ju kanonfin, jag vill också veta vart du har köpt de fina tvättmedelsburkarna. Hoppas ni får en riktigt bra nyårsafton.

Kram Ulrika

Anonym sa...

Vad fint det blir hos er! Jättemysigt!!Man blir inspirerad att pyssla lite här hemma också...

Anonym sa...

Hej igen! Jag tycker det är jätteroligt att läsa din blogg och har läst mig lååååångt tillbaka. Det var någonstans långt tillbaka i arkivet som jag lämnade min första kommentar för några veckor sedan, där jag skrev att jag fått reda på din bloggadress av Stina när hon och Lasse var i Bollnäs då under helgen och firade mormors 80-årsdag. Jag är så himla van vid att få ett mail varje gång jag får en ny kommentar men det kanske inte du får så då är det inte lätt att begripa mina senare kommentarer kan jag tänka mig :)

Hur som helst är det jätteroligt att se hur ni har det och vad ni pysslar med. Jag har inte mycket släkt, inte en enda kusin, visserligen många tremänningar varav Peter är en men han är faktiskt den enda (tror jag i alla fall) jag ens vet hur han ser ut. Någon annan har jag inte haft kontakt med alls under min uppväxt så det är extra roligt att läsa om er mysiga familj, du hamnade direkt på min Bloglovin-lista så jag inte missar något som händer :)

Tack så jättemycket för din snälla kommentar om min blogg, designen och allt annat! Det var lite roligt när jag var in på din blogg första gången och såg din länklista och att du hade Tjohalia där, jag har gjort hennes bloggdesign så bloggvärlden kändes liksom liten sådär. Fast hon har visserligen många läsare så extremkonstigt är det ju inte att vi läst samma blogg :)

Hoppas att ni får en jättemysig nyårsafton och ett gott nytt år. Hälsa hela familjen!! Nu vet du ju från vem också :)

Kram

Anonym sa...

Åh vad fint, vårt nästa projekt efter köket, sovrummen, hallen, trappan..... osv är just tvättstugan.

Fick massa inspiration :-)

Gott nytt år

Vi bygger ett Doppingen hus sa...

Hej igen
Var det länge sen du köpte tvättmedelsburkarna på Bolagret? Jag hittar dom inte där?
/Gabbi

Anonym sa...

Så himla tjusig tvättstuga!! Jättefin! Den skulle man ju kunna tänka sig att hålla till i emellanåt! Själv har jag bara en sån där tråkig "lägenhetskällartvättstuga"! Usch!! Jag får drömma vidare... ;) Tack för inspirationen!!

Favoriterna sa...

Åhh, så himla fint. Så kul att få se när det liksom växer fram. Han är bra händig din "elis"!!
Hoppas ni haft ett bra nyår och att 2009 blir ett gott år för er. För oss vet jag att det kommer att bli det eftersom vi flyttar in i nya huset.
Kram

Helene sa...

Jag ser en liten dammsugare till höger på en bild.
Vad är det för en, märke mm?

Är den effektiv, med tanke på grus och sånt.
Har hört att endel har för svag motor för det.

Vad fint det blir i ert hus!

God fortsättning!
Helene